Combinatul de Vinuri „Cricova” din Republica Moldova a înregistrat o creștere impresionantă în 2023. Într-un efort de a consolida producția autohtonă și de a extinde operațiunile, a investit în noi plantații și tehnologii, având în vedere un viitor sustenabil și orientat către calitate. Drept rezultat, atingând cea mai mare cifră de afaceri din istoria întreprinderii.
Mai multe detalii despre evoluție, motivul investițiilor ambițioase în proiecte sustenabile, producerea ecologică și planurile pentru viitor am aflat discutând cu Sorin Maslo, director general interimar al Combinatului „Cricova”.
Proiecte sustenabile și agricultura ecologică
Schimbările care au generat o nouă etapă au început acum doi ani, odată cu noua strategie de dezvoltare pe care întreprinderea și-a propus să o implementeze.
Vectorul setat a adus după sine investiții importante, obținerea mai multor certificări, poziționarea ca lider pe piața locală, dar și includerea în portofoliu a vinurilor ecologice.
Astfel, în martie 2023, Cricova a prezentat o premieră – seria WILD, ce a debutat cu primul vin ecologic Cricova – Fetească Neagră roze, urmat de Fetească Regală.
Vinurile au obținut certificatul european CERES. În paralel, Cricova implementând sistemul internațional de sustenabilitate Fair and Green.
În plus, vor fi înființate soiuri pentru producerea spumantelor după metoda Charmat, Glera, cât și pentru spumantul clasic, Chardonnay.
Investiții în autonomieși logistică
Pandemia, urmată de conflictul armat din Ucraina, au oferit și lecții importante. Unul dintre punctele vulnerabile s-a dovedit a fi dependența energetică, astfel Cricova a investit în panouri fotovoltaice în ultimii doi ani, ajungând să-și asigure 15-20% din consumul total de energie.
Consiliul a aprobat investiția în capacitățile de depozitare, ce va oferi mai multă flexibilitate și costuri mai reduse.
Premieră – primul spumant certificat ecologic
Cerința față de produse ecologice este foarte înaltă, în special în UE, SUA și Japonia. Astfel, Cricova completează portofoliul cu două vinuri speciale.
Obținerea vinurilor nobile și lider de piață în clasamentul vinurilor spumante și lente
Premiumizarea portofoliului de produse poate oferi noi perspective. Astfel, în beciurile Cricova pot fi apreciate noile butoaie din stejar american, în care deja are loc înnobilarea vinului.
Aceasta este o nouă direcție pe care o dezvoltă, iar eforturile de până acum oferindu-i Cricova poziția lider de piață în clasamentul vinurilor spumante și lente.
Vinurile Cricova – exportate în 45 de țări
Toate realizările menționate au generat o dezvoltare fără precedent. Cricova exportă vinuri în 45 de țări, dintre care, în 2023, au fost realizate exporturi în 39 de țări.
Din total, piața UE consumă circa 60% din vinurile Cricova, urmată de piața SUA – unde ajung a fi livrate circa jumătate de milion de sticle sau 13% din totalul exporturilor.
Piața chineză este responsabilă de circa 6% din exporturile Cricova, fiind una dintre piețele strategice pe care întreprinderea își propune să-și consolideze poziția.
Dintre piețele UE, România rămâne a fi o piață strategică, datorită oportunităților și deschiderii consumatorilor.
2023 – înregistrarea celei mai mari cifre de afaceri din istoria Cricova
În 2022, cifra de afaceri a întreprinderii s-a majorat cu peste 2,6 milioane de euro, ceea ce înseamnă o creștere de peste 20%. Anul trecut, Cricova a continuat trendul ascendent, înregistrând rezultate fără precedent.
Astfel, în 2023, Cricova a atins cifra de afaceri de 20 de milioane de euro, profitul net a atins 1,3 milioane de euro, iar împreună cu compania fiică, circa 2,5 milioane de euro.
Valoarea – generată de Oameni
Sorin Maslo menționează că, aceste realizări nu ar fi fost posibile fără toți cei peste 520 de angajați în cadrul Combinatului de vinuri Cricova și 260 în cadrul companiei fiică – Centrul de Business și Turism Cricova.
Rolul Wine of Moldova
Chiar dacă pot asigura volume impresionante de vinuri, doar în ultimii doi ani Cricova asigurând prelucrarea a câte 10 mii de tone de struguri anual, Sorin Maslo pune accent pe valoarea pe care o poate oferi întregului sector brandul de țară.
Dezvoltarea turismului rămâne o prioritate
Dezvoltarea turismului rămâne o prioritate și pentru anii următori, urmând să fie implementate mai multe schimbări.
Cricova invită pasionați de vin, experți și vizitatori din toată lumea să experimenteze personal măiestria și pasiunea care stau la baza fiecărui pahar de vin și realizare Cricova.