32.7 C
București
joi, 20 iunie, 2024

-

‹ adv ›
HomepageȘtiri AgricoleA fost aprobată procedura de implementare a Programului INVESTALIM

A fost aprobată procedura de implementare a Programului INVESTALIM

În Ședința de Guvern din data de 14 septembrie 2023 a fost aprobată procedura de implementare a Programului INVESTALIM prin care se stabilesc regulile generale aplicabile întreprinderilor care solicită ajutor de stat în baza Programului prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.65/2023 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare şi susținere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026.

Astfel, în cadrul procedurii sunt detaliate modalitatea de acordare a ajutorului de stat, condițiile generale privind plata ajutorului, respectiv indicatorii cantitativi și calificativi ai investiției, criteriile de stabilire a punctajului pentru întreprinderile solicitante, precum și regulile privind menținerea investiției finanțate.

Prin programul INVESTALIM creștem capacitatea de procesare a produselor agro-alimentare, astfel încât să nu mai exportăm materie primă și să importăm apoi produsele alimentare procesate în afara țării. Este o măsură menită să crească siguranța alimentară a țării și să sprijine fermierii români”, a declarat ministrul Florin Barbu.

Intensitățile maxime ale ajutorului atât pentru întreprinderile mari, cât și pentru întreprinderile mici și mijlocii, se stabilesc conform prevederilor Anexei proiectului de act normativ și nu pot depăși 70% din costurile eligibile ale proiectului de investiţie.

Prin Ordonanţa de urgenţă nr. 65/2023 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare şi susținere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026, a fost instituită o schemă de ajutor de stat având ca obiectiv dezvoltarea regională pentru înfiinţarea sau dezvoltarea capacităţilor de producţie din industria alimentară, asigurându-se, în principal, următoarele:

  • reducerea deficitului comercial al sectorului agroalimentar prin realizarea unei producţii interne de bunuri alimentare competitivă pe piaţa internă şi externă;
  • stimularea investiţiilor în judeţele cu resurse agricole sau în județele mai puţin dezvoltate;
  • susţinerea modernizării tehnologice a capacităţilor de producţie existente, pentru a se preveni închiderea acestora;
  • asigurarea unui consum sănătos pentru populaţie, cu bunuri alimentare de calitate.

Informații suplimentare:

Programul INVESTALIM va fi derulat de către Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale, prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). Bugetul maxim al Programului INVESTALIM pentru perioada 2023 – 2026 este de aproximativ 600 milioane euro (590 milioane euro), respectiv echivalentul a aproximativ 148 milioane euro anual (147,5 milioane euro).

Prin acest program se vor acorda ajutoare de stat regionale pentru susținerea investițiilor în achiziționarea de active pentru înființarea de unităţi noi, extinderea capacităţii unei unităţi existente, diversificarea producţiei prin fabricarea unor produse noi.

Prin această schemă vor fi construite unități de procesare în următoarele domenii:

  • Prelucrarea și conservarea cărnii;
  • Industria peștelui;
  • Industria cartofilor;
  • Domeniul sucurilor din fructe și legume;
  • Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor;
  • Fabricarea uleiurilor și grăsimilor;
  • Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor;
  • Fabricarea produselor de morărit;
  • Fabricarea pâinii;
  • Fabricarea zahărului.

Investițiile realizate în cadrul Programului INVESTALIM trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii principale:

  • să aibă o valoare totală, fără TVA, de minimum 2.500.000 lei, respectiv echivalentul a aproximativ 500.000 euro;
  • să demonstreze eficienţa economică şi viabilitatea pe toată durata implementării investiţiei şi încă 5 ani de la data finalizării acesteia;
  • să îndeplinească indicatori cantitativi şi calitativi stabiliți;
  • să genereze contribuţii la dezvoltarea regională, prin plata de taxe şi impozite la bugetul consolidat al statului şi la bugetele locale, pentru perioada implementării investiţiei şi încă 5 ani de la data finalizării acesteia;
  • să genereze un efect multiplicator cuantificabil în economie prin atragerea altor investiții conexe şi dezvoltarea furnizorilor locali de produse şi servicii;
  • întreprinderea are obligaţia de a menţine în stare de funcţionare investiţia iniţială realizată, pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data finalizării acesteia.
  • Citește despre ->
  • MADR
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Citește și

MADR: Plăţi de peste 97 mln de lei pentru Campania 2023, în perioada 12 – 14 iunie

Plăţile efectuate prin Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru...
‹ adv ›

Cuantumul final al plăților directe și redistribuirea sumelor disponibile pentru fermieri – publicate în Monitorul Oficial

Ordinul prin care se dispune realocarea de sume disponibile şi se stabileşte cuantumul unitar al plăţii către beneficiarii intervenţiilor...

MADR: Circa 2,3 miliarde euro fonduri europene pentru agricultură şi dezvoltare rurală, absorbite de la începutul anului

Circa 2,3 miliarde euro au fost absorbite din fonduri europene de la începutul anului pentru agricultură şi dezvoltare rurală,...
‹ adv ›
‹ adv ›

Comentarii

Alte articole