20 C
București
vineri, 14 iunie, 2024

-

‹ adv ›
HomepageȘtiri AgricoleProlemn: Proiectul de act normativ privind noul Cod Silvic conţine sancţiuni penale...

Prolemn: Proiectul de act normativ privind noul Cod Silvic conţine sancţiuni penale excesive

Proiectul de act normativ privind noul Cod Silvic conţine sancţiuni penale excesive, prevederi care nu au existat în proiectul de act normativ transmis de către echipa de proiect formată din specialişti ai universităţilor din Braşov şi Suceava şi ai Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”, susţin reprezentanţii Asociaţiei Industriei Lemnului – Prolemn.

„Eficienţa sistemului de combatere a tăierilor ilegale, modul de organizare a controlului, regimul de contravenţii şi infracţiuni noi introduse merită o discuţie aprofundată înainte de a fi promovat un nou sistem de sancţiuni penale”.

Astfel, pe lângă sancţiunile penale exhaustive şi drastice pentru tăierea fără drept de arbori (furt propriu-zis), dublate şi complicate de proceduri de recuperare a prejudiciilor (materiale şi prezumate prejudicii de mediu pentru funcţiile nerealizate ale pădurii), se introduc concepte şi infracţiuni noi.

„Se introduce o infracţiune pentru transport fără documente a materialului lemnos începând de la 0,1 mc – cam cât încape într-o roabă mai solidă. Nu vorbim de furt, ci doar de transport. Orice material lemnos care se mişcă în sectorul construcţiilor, orice salcâm din capul grădinii transportat de proprietar pe drumurile publice, orice vreascuri, orice remorcă auto care duce lemn de foc dintr-un loc în altul, orice tocătură de masa lemnoasă din toaletarea spaţiilor verzi din oraşe, chiar orice crengi din toaletarea propriei grădini, orice este transportat peste 0,1 mc devine infracţiune.

Cui foloseşte o avalanşă de dosare penale, fără nici o relevanţă din perspectiva vreunui pericol social al faptelor, fără nici o eficienţă în combaterea tăierilor ilegale? Alt exemplu: infracţiune pentru orice diferenţă mai mare de 20% faţă de aviz. Pot fi greşeli, aşa cum se întâmplă adesea, prin confuzii între piese de molid şi brad, sau o specie care nu este trecută în aviz într-un mix de specii la un transport amestecat de lemn de foc, de lăturoaie sau deşeuri. Dacă 20% se aplică la volumul pe specie şi sortiment, se ajunge la infracţiune pentru volume extrem de mici”, susţin reprezentanţii Prolemn.

Conform sursei citate, mai nou, în control se confiscă minusurile. În prezent, Ministerul derulează o amplă acţiune de controale tematice legată de stocurile nelichidate în partizile reprimite.

„Motivele reale pentru nelichidarea stocurilor pot fi foarte multe, de la condiţii dificile de acces din cauza ploilor la lipsa beneficiarilor în condiţiile unei pieţe dificile. Dar pentru cei din control nu contează”, se mai spune în comunicat.

Un bilanţ prezentat de IGPR pentru anul 2022 pe domeniul silvic arată că, în urma activităţilor de verificare, au fost aplicate 14.288 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de peste 23 de milioane de lei, iar faţă de 124 de persoane au fost dispuse măsuri preventive. Totodată, pe parcursul anului 2022, la nivelul Poliţiei Române, au fost înregistrate 9.247 de dosare penale în domeniul silvic, volumul de masă lemnoasă confiscată fiind în jur de 100.000 mc.

Conform sursei citate, problematica protecţiei pădurilor nu poate fi abordată decât într-un ansamblu de măsuri de gestionare durabilă a acestora, nu în răspuns de tip represiv.

„Protecţia pădurilor nu se realizează prin acţiuni represive, ci prin gestionare durabilă. Poziţia industriei lemnului în dezbaterea privind noul Cod Silvic”, susţin reprezentanţii Prolemn.

Asociaţia Industriei Lemnului – Prolemn susţine şi este implicată în procesul elaborării noului Cod Silvic, transmiţând un set de propuneri în etapa de dezbatere publică iniţiată de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

În expunerea de motive la propunerile transmise, Asociaţia arată că proiectul de modificare a Codului Silvic este rezultatul unui proces consultativ real, al unui efort colectiv mare, cu foarte multe deschideri.

„Proiectul noului Cod Silvic are 74 de pagini, cu 164 de articole. Considerăm că acest proiect necesită o perioadă mai mare de dezbatere, de maturizare, pentru a se transforma dintr-un studiu-concept într-o reglementare aplicabilă, pentru a atinge nivelul de claritate, previzibilitate în aplicare şi concreteţe necesar unui act normativ”, susţin reprezentanţii organizaţiei.

Totodată, reprezentanţii Prolemn spun că proiectul de Cod Silvic ar trebui să cuprindă obiective explicite – în concordanţă cu obiectivele din politicile europene – privind: definirea pădurilor gestionate durabil ca pilon al bioeconomiei, obiective privind extinderea fondului forestier naţional, optimizarea folosinţei terenurilor, combaterea deşertificării prin împădurirea terenurilor degradate în special în zonele de câmpie deficitare în păduri.

Pe listă sunt menţionate: obiective privind mobilizare crescută, sustenabilă a resursei de masă lemnoasă, programe pentru creşterea eficienţei energetice a utilizării resursei de lemn şi valorificarea superioară a masei lemnoase, cu încurajarea prelucrării lemnului în cascadă, prioritar în utilizări industriale cu valoare adăugată mare.

Între problemele majore pentru care noul Cod Silvic ar trebui să vină cu soluţii sunt menţionate: necesitatea unei proceduri funcţionale pentru evaluare de mediu a amenajamentelor silvice şi norme simplificate pentru accesul la resursa de lemn pentru consum propriu pentru micii proprietari de păduri şi vegetaţie din afara fondului forestier.

Reprezentanţii Prolemn consideră că este nevoie de o piaţă a lemnului organizată şi transparentă, cu asigurarea continuităţii aprovizionării cu lemn, cu preţuri de referinţă aliniate cu pieţele internaţionale.

De asemenea, reprezentanţii organizaţiei solicită stabilitate pentru sectorul de exploatare, prin contracte cadru multianuale pentru prestaţiile de servicii de exploatare a masei lemnoase şi viziune privind tranziţia la valorificarea masei lemnoase sub formă fasonată, cu valorificarea acesteia din depozite.

Totodată, reprezentanţii Prolemn cer soluţii de finanţare a sectorului forestier şi iniţierea de programe de finanţare concrete, precum şi un sistem de trasabilitate a provenienţei legale a masei lemnoase eficient la prima punere pe piaţă a masei lemnoase, bazat pe definiţia provenienţei legale ca recoltare a lemnului din limitele legal aprobate, fără interferenţă în derularea relaţiilor comerciale şi fără a încărca cu costuri administrative excesive operatorii economici pe lanţul de valorificare a masei lemnoase. De asemenea, aceştia consideră necesar un sistem de control eficient, bazat pe orientarea controlului pe zone şi activităţi de risc.

‹ adv ›

6 COMENTARII

  1. Problema este și va fi în continuare a ,, samsarilor ” care cumpără cu un preț și revândut materialul lemnos cu alt preț. După părerea mea aici trebui stabilite reguli clare, totodată și sanctiuni complementare. Nu intru în amănunte cu privire la aceste aspecte chiar dacă vor fi ,, voci ” care vor motiva diverse. Știu ce spun.

  2. Foarte bune masurile propuse. In Romania dpar frica va pazi bostanaria si daca nu sunt sanxtiyni drastice si care se vor aplica in fiecare caz descoperit riscam sa murim sufocati sau de fenomene meteo extreme insotite de alunecari de teren, inundatii dezasteuoase, drumuri de munte distruse de caderile de pietre de pe versantii golasi din cauza taierilor excesive si mai ales ilegale de arbori.

  3. Este o porcărie ca tu ca și propietar de pădure sau mai grav de teren agricol pe care ai vegetație forestieră să fi tratat ca hoț care furi din propria ta propietate lemnul și să mai fie și confiscat.O mizerie făcută de niște incompetenți crescuți din beton care au băut apă din perete de mici și toate utilitățile ba le vin din perete ba se duc în perete.
    Referitor la transport este altă mizerie deoarece limitarea la 20 mc pe an pentru a putea transporta cu un tractor sau alt vehicul lemnul face ca cei care nu dețin personal un mijloc de transport să nu mai poată transporta lemnul de foc , deoarece în toate cazurile aceasta este destinația lemnului , iar prietenul sau vecinul care îi transporta lemnul să nu mai poată să îl ajute.Deci trebuie gândite aceste aspecte nu dat cu biciu în cei fără vină.Să nu uităm că o marcare de material lemnos din propietatea ta te costă între 200 și 300 de lei deci dacă marchezi 1mc cumperi efectiv lemnul tău de la silvici șj transportator.Să trăim bine sau mai bine zis bine că mai trăim.

  4. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  5. Legi peste legi, toate cu un singur scop: să le fie bine ălora care stârpesc pădurile si ce-o fi după, nu mai contează, că oricum, vin alții cu foame de bani, distrugere si vânzare de patrimoniu cu orice preț. Dați-le austriecilor si lemnul țării și petrolul și gazele, că pe noi ne pasionează sa avem mall-uri, cârciumi, supermarketuri care importă marfă de calitatea III-a si exportă valută calitatea I-a, să stăm pe drumuri cu orele, să plătim taxe și pe dreptul de a trăi în propria țară si în final taxa pe dreptul de a respira. Românii până nu-și vor alege conducători cu mână de fier, vor continua drumul în mocirlă.

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Citește și

‹ adv ›

APIA primește Cereri de ajutor de stat pentru Servicii de silvomediu

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că în perioada 17 aprilie - 26 iunie...

Agent Green consideră că Noul cod silvic aprobat de Guvern este un atentat brutal la siguranţa naţională

Noul Cod silvic reprezintă un atentat brutal la siguranţa naţională, pune în pericol pe absolut toţi cetăţenii ţării şi...
‹ adv ›
‹ adv ›

Comentarii

Alte articole