‹ adv ›
duminică, 29 ianuarie, 2023
2 C
București

-

‹ adv ›
HomepageArticoleCâte tractoare mai produce azi fabrica IRUM din Reghin şi cât de...

Câte tractoare mai produce azi fabrica IRUM din Reghin şi cât de multe componente locale au acestea

Cândva, România a avut o industrie relativ dezvoltată în producţia de tractoare şi tot soiul de utilaje agricole, fapt care era firesc într-o ţară cu suprafețe extinse de terenuri arabile. Însă, prea multe fabrici au ajuns ulterior să fie închise şi distruse, fără a avea vreun moment de relansare.

Din interviul realizat de către PiațaAuto cu reprezentanții fabricii IRUM din Reghin, aflăm cum sunt lucrurile la moment și ce planuri de dezvoltare își au locul pentru viitor.

Când vorbim de producţia de tractoare, dacă ar fi să întrebăm dacă România mai produce tractoare — probabil mulţi ar fi cei care ar sta la îndoială înainte de a da un răspuns. Parcă da, dar cine mai produce? Câte se mai produc efectiv anual, în 2021, în 2022? Şi, mai ales, cât de multă inginerie şi muncă autohtonă mai conţin acestea.

În spaţiul public aproape că nu se mai găsesc informaţii despre tractoarele IRUM, despre care să fim siguri că sunt de actualitate. Ultimele ştiri datau de acum mai mulţi ani şi vizau o colaborare anunţată cu producătorul de tractoare MTZ din Belarus.

Pe site-ul oficial al companiei există, totuşi, şi noutăţi din anul 2022, care menţionează mai mult produse româneşti, în fişele tehnice ale acelor utilaje figurează, însă, componente ale producătorilor din exterior.

Primul şi cel mai important răspuns este că fabrica IRUM din Reghin mai funcţionează și pare să fi reintrat pe o linie de renaştere şi dezvoltare interesantă, despre care afli doar când dai multe întrebări despre cifre, modele şi inginerie.

Astfel, numărul tractoarelor produse în prezent încă nu e foarte mare, constituind 200, dar e unul care a permis creşterea numărului de angajaţi la 600 şi afirmarea unor planuri de viitor, legate de modele de concepţie proprie.

Se pare că bazele acestei renaşteri ale IRUM din prezent au fost puse prin 2015, când a fost creat centrul propriu de dezvoltare şi cercetare IFOR. Acel centru a avut sarcina de a proiecta un nou model de tractor agricol românesc, adică TAGRO, pentru a renaşte producţia de acele tractoare.

Întrebând care a fost soarta colaborării cu MTZ Belarus şi dacă nu cumva în ingineria tractorului actual românesc există platforme sau componente din Belarus, cei de la IRUM au informat că au colaborat cu MTZ Belarus între anii 2010 şi 2018, însă colaborarea cu ei s-a încheiat în momentul în care IRUM a lansat primul tractor agricol românesc din epoca nouă, relansată.

Astăzi, tractorul agricol etalon, românesc, al IRUM e TAGRO 102. Modelul e dotat cu un motor tubodiesel cu intercooler, de 3,6 litri, de origine Fiat Powertrain, cu 4 cilindri în linie, de 102 CP şi 430 Nm. Are tracţiune integrală cuplabilă şi o cutie de viteze de 12 trepte, cu inversor, ceea ce înseamnă că aceleaşi 12 trepte pot fi folosite şi-n marşarier. Nu sună a prea multă inginerie autohtonă, dar ajungem mai jos şi la acest capitol.

Tractorul TAGRO 102

Pe lângă asta, se fabrică mai multe modele de tractoare mai compacte, cum ar fi TAG24RH, dotat cu motor diesel de doar 1,2 litri, de 24 CP şi 65 Nm. E un diesel în 3 cilindri, şi e cuplat la o transmisie hidrostatică, având şi tracţiune integrală.

Există şi câteva modele mai mari, TAG 50 şi TAG 60, în câteva variaţii, dotate cu un diesel de 2,3 litri în 4 cilindri, de 58 CP în cazul tractoarelor cu indicele 60 şi de 48 CP în cazul celor cu indicele 50, varianta mai puternică fiind turbospirată.

Cei care-şi amintesc de IRUM din anii de demult, pot şti că fabrica din Reghin a început prin a produce tractoare articulate forestiere, numite TAF-uri, în anul 1969. Ei bine, la Reghin se produce şi azi un model de TAF românesc, numit TAF 690 şi disponibil în câteva variaţii de putere. Există , spre exemplu, un TAF 690 PE, cu motor de Perkins, de 95,2 CP.

TAF690PE

Dar există şi un TAF 690 S5, care are un motor de 136 CP, tot de origine Perkins. Acesta e cel mai nou model lansat de către cei de la IRUM, dezvăluit public în octombrie 2021 şi produs pe parcursul anului 2022.

Cei de la IRUM ne-au comunicat că TAF 690 e un tractor proiectat sută la sută în România, chiar dacă foloseşte un motor de Perkins. Aici mulţi dintre noi am avea întrebări între a distinge dintre un producător ce doar asamblează toate componentele preluate de la furnizori şi un producător care are un grad mare de producţie proprie a componentelor.

Întrebând pe cei de la IRUM cât din munca efectuată la construcţia tractoarelor e românească. S-a răspuns că fabrica mai are turnătorie activă, dar şi utilaje CNC. Deci, la fabrica din Reghin se fac turnările pieselor de metal a structurii, caroseriei, prelucrări mecanice, debitare, tratamente termice, vopsitorie, iar IRUM a mai comunicat că s-a investit peste 7 milioane de euro în retehnologizarea fabricii.

Şi, apropo, ultimul tractor forestier lansat, TAF 690 S5, corespunde stagiului de poluare V, fapt care îl face compatibil cu mult mai multe pieţe ale lumii.

Fabrica din Reghin e una cu un spirit de relansare prezent, ba chiar cei de acolo spun că sunt, în acest moment, unicul producător de tractoare agricole şi utilaje forestiere din România! Sigur, aceste tractoare şi utilaje folosesc motoare, cutii şi alte componente şi de la producători din afara României şi poate preferabil ar fi ca şi motoarele să fie de concepţie românească, dar mai e un drum de parcurs până acolo.

Până şi Tatra din Cehia mai foloseşte motoare Paccar ca alternativă răcită cu apă şi cutii Allisson pentru cei ce vor automate. Deci, contează mult mai mult ca fabrica e pe o linie de relansare şi că are un centru de inginerie propriu, românesc, care are a început a scoate produse proiectate local şi produse de muncitorii din România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Citește și

INS: Exporturile de carne şi preparate din carne au crescut, în primele 10 luni din 2022, cu 35,4%

România a exportat în primele zece luni ale anului...

Tuta absoluta – controlul biologic: sfaturi, particularități

Tuta absoluta sau molia minieră a tomatelor a devenit una dintre cele mai importante probleme la capitolul dăunători a culturii...

Avertizare ANM: Cod galben de ninsori și viscol în partea de sud-est a ţării

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis, sâmbătă, o atenţionare meteo, care instituie Cod galben de ninsori moderate cantitativ şi...

ANSVSA: Focar secundar de gripă aviară pe platforma zootehnică din Codlea

Un focar secundar de gripă aviară cu subtipul H5N1 a fost confirmat la o altă fermă de curcani, Bravcod...
‹ adv ›

Comentarii

Alte articole