Oferta de ouă este suficientă şi la preţuri rezonabile în această perioadă a Sărbătorilor Pascale, chiar dacă românii consumă cu 50% mai mult decât într-o lună obişnuită, susţine preşedintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), Ilie Van.
Acesta a precizat că fiecare român poate afla trasabilitatea ouălor dacă citeşte codul alfanumeric de pe aceste produse.
Potrivit sursei citate, pe ouăle produse în România mai este înscris pe coajă şi termenul de valabilitate, deşi alte state membre nu fac acest lucru.
El a explicat că, în medie, termenul de valabilitate pentru ouăle în coajă este de 28 de zile de la data producerii, însă şi după acest termen oul este bun pentru consum, dar este livrat industriei, pentru că în coajă nu se poate conserva.
Conform Observatorului Preţurilor în Uniunea Europeană (UE), în această perioadă preţul ouălor în România este cu 15,4% mai mic la poarta fermei, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu 17-18% faţă de mediu europeană.
În ceea ce priveşte preţul ouălor ecologice, la nivel european acesta este în prezent 411 euro/100 kg, adică 1,27 lei/ou la poarta fermei, în timp ce în Romania, ouăle ecologice sunt cu 10% mai ieftine.
În România cele mai consumate ouă şi cele mai vândute sunt cele cu coaja roşie, chiar dacă în această perioadă sunt căutate şi ouăle cu coaja albă pentru că se vopsesc mai bine.
Van a precizat că în supermarketuri au apărut deja la vânzare ouăle gata vopsite pentru Paşte, însă acestea provin mai mult din schimburi intra-comunitare, din Austria sau Germania, unde gospodinele nu prea mai stau să vopsească ouă.
În România, producţia totală de ouă este în jurul a 5 – 5,5 miliarde de ouă pe an, iar industria avicolă produce cam jumătate din această ofertă, respectiv 2,5 – 2,7 miliarde de ouă anual.
Potrivit datelor UCPR, din cele 219 exploataţii avicole la nivel naţional, 180 sunt membre UCPR, iar o exploataţie poate avea mai multe ferme, fie pentru creşterea puilor, fie pentru creşterea găinilor ouătoare.