Schimbările fiscale care vizează restrângerea facilităţilor acordate angajaţilor din IT, construcţii, agricultură şi industria alimentară, adoptate prin intermediul Legii nr. 296/2023, au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, astfel că angajatorii din domeniile respective trebuie să depună raportările salariale în această lună (termenul limită este 21 decembrie) în conformitate cu noile reglementări, potrivit unui comunicat de presă al unei companii de consultanţă.
Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung prevede, printre altele, restrângerea facilităţilor fiscale acordate angajaţilor din construcţii, sectorul agricol şi industria alimentară, dar şi modificarea majoră a facilităţilor de care beneficiază angajaţii din domeniul IT.
Dincolo de impactul financiar al acestor măsuri (venituri mai mici pentru angajaţi sau cost salarial majorat pentru angajatori), noul cadru legislativ implică şi dificultăţi sporite în ceea ce priveşte metodologia de calcul salarial, în special în domeniul IT, dar şi noi obligaţii de raportare cu aplicabilitate imediată.
În plus, comunicarea cu salariaţii în noul context fiscal şi în condiţiile deficitului de forţă de muncă din domeniile respective reprezintă o provocare pentru angajatori, precizează consultanţii.
Pentru angajaţii din construcţii, agricultură şi industria alimentară, se elimină scutirea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate şi scutirea de la plata contribuţiei pentru asigurări sociale, datorată de angajatori, pentru activitatea desfăşurată în condiţii deosebite, speciale sau în alte condiţii de muncă.
Totodată, intervin schimbări în tratamentul fiscal al tichetelor de masă şi al voucherelor de vacanţă. Astfel, noua lege introduce valoarea tichetelor de masă şi a voucherelor de vacanţă în baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate (10%) începând cu luna ianuarie 2024. Prin urmare, aceste beneficii salariale vor fi taxate în total cu 19% începând cu anul următor.
Potrivit sursei citate, toate aceste schimbări trebuie reflectate în calculul salarial şi în raportările companiilor începând cu obligaţiile aferente lunii noiembrie (mai puţin cele care se aplică de anul viitor), iar efortul este considerabil.
Noul formular de raportare (Declaraţia 112) a fost adaptat la noile reguli de aplicare a facilităţilor fiscale acordate salariaţilor din industria IT, respectiv construcţii, agricultură şi industria alimentară şi prevede modificări în structura de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.
Totodată, acesta oferă şi posibilitatea de a raporta numărul de zile lucrate în afara României, situaţie în care facilităţile fiscale din construcţii, sectorul agricol şi industria alimentară nu sunt aplicabile.