Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) anunță că a simplificat modul de verificare și decontare a cererilor de plată finale depuse de beneficiarii Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 (PNDR 2020).
Măsura vine în sprijinul fermierilor, procesatorilor și autorităților locale care finalizează investiții cu finanțare nerambursabilă, dar întâmpină întârzieri în obținerea avizelor obligatorii.
Avizele pot fi depuse ulterior, în termen de 12 luni
Conform noilor reguli, beneficiarii care nu pot prezenta la ultima tranșă documentele emise de autoritățile de mediu, sanitare sau sanitar-veterinare pot transmite aceste avize ulterior, în termen de maximum 12 luni de la primirea notificării privind confirmarea plății.
„Am modificat procedurile interne astfel încât beneficiarii PNDR să facă dovada, la ultima cerere de plată, că au depus solicitările pentru obținerea avizelor – de mediu, sanitar, sanitar-veterinar – urmând ca, pe baza unui angajament, să le depună în cursul anului 2026.
În acest fel oferim un sprijin concret pentru fermieri, procesatori și autoritățile locale care finalizează investițiile, mai ales că eliberarea acestor avize ține de instituțiile statului”, a explicat Adrian-Ionuț Chesnoiu, directorul general al AFIR.
Ce trebuie să facă beneficiarii
La depunerea ultimei cereri de plată, beneficiarii trebuie să includă:
- dovada că au inițiat demersurile pentru obținerea avizelor;
- angajamentul scris prin care confirmă că vor transmite avizele/autorizările lipsă;
- documente prin care justifică imposibilitatea prezentării avizelor în momentul cererii finale.
Ulterior, avizele trebuie depuse la Oficiile județene sau la Centrele regionale AFIR în maximum 12 luni de la data notificării privind confirmarea plății.
⚠️ Important: Dacă beneficiarii nu transmit avizele în termenul asumat, AFIR va fi obligată să rezilieze contractele de finanțare și să recupereze sumele deja plătite.
Termen-limită pentru utilizarea fondurilor PNDR
AFIR amintește că, potrivit regulii europene N+3, fondurile alocate României prin FEADR pentru perioada financiară 2014-2020 (inclusiv perioada de tranziție până în 2022) nu mai pot fi utilizate după 31 decembrie 2025. Sumele rămase necheltuite vor fi dezangajate.
Ce înseamnă pentru fermieri și alți beneficiari
Noua procedură le permite beneficiarilor să își încaseze ultima tranșă de plată chiar dacă avizele nu sunt încă eliberate, evitând blocajele cauzate de întârzierile instituțiilor emitente.
Totuși, obligația de a depune documentele în termen rămâne fermă – în caz contrar, finanțarea poate fi pierdută, iar banii deja primiți pot fi recuperați de AFIR.