Mai multe state membre și-au unit forțele pentru a face presiuni în vederea diluării unei iminente revizuiri a legislației privind transportul animalelor, insistând că practica nu ar trebui să fie interzisă complet, notează euractiv.com.
Documentul comun propus de Portugalia și în numele delegațiilor din Franța, Grecia, Irlanda, Letonia, Lituania, România și Spania va fi dezbătut la capitolul orice altă chestiune în cadrul primei întâlniri a miniștrilor agriculturii din UE, pe 30 ianuarie.
Iar acestea pentru că transportul animalelor este „fundamental pentru funcționarea normală a sectoarelor europene de producție animalieră”, susține documentul, invocând drept exemplu transhumanța, ceea ce înseamnă că unele animale de producție, mai exact oile și vacile, trebuie să fie mutate din loc în loc.
În consecință „sistarea acestei facilitări va avea o consecință neintenționată de a afecta negativ bunăstarea animalelor în general”, avertizează documentul, speculând că cetățenii țărilor terțe din vecinătate vor fi „probabil nevoiți să-și procure animale din surse non-UE mai îndepărtate cu o legislație a bunăstării animalelor mai puțin dezvoltată”.
Documentul admite totuși că e vorba de o activitate care necesită standarde ridicate și supraveghere atentă și, ca atare, delegațiile respective susțin puternic și ele necesitatea revizuirii legislative.
Acestea subliniază, de exemplu, nevoia unei definiri mai bune a răspunderilor și autorizațiilor transportatorilor și organizatorilor și o armonizare mai bună a instruirii șoferilor, printre altele.
Actuala legislație UE privind protecția animalelor în cursul transportului a intrat în vigoare în 2005.
Comisia Europeană (CE) revizuiește acum acea legislație, în cadrul strategiei-model alimentare a UE, „Farm to Fork”.
CE intenționează să amendeze legislația în concordanță cu ultimele probe științifice, să-i extindă jurisdicția, să o facă mai ușor de aplicat și, în general, să asigure o mai mare bunăstare a animalelor.
CE își va prezenta propunerea în a doua jumătate a anului.
Pe de altă parte, din cauza unor incidente recente intens mediatizate cu animale blocate pe mări, CE pregătește pe baza actualei legislații măsuri terțiare pentru îmbunătățirea controalelor formale pe navele cu animale vii, care ar trebui să fie adoptate până la sfârșitul lui 2022 [sic!].
Joe Moran, directorul departamentului de politici europene al organizației activiste FOUR PAWS, a calificat documentul drept complet dezamăgitor.
Pe de altă parte, Olga Kikou, șefa organizației Compassion in World Farming EU, a declarat că cetățenii europeni și politicienii progresiști nu au nevoie deloc să fie convinși că transportul animalelor pe distanțe lungi și exportul în viu sunt inacceptabile etic, condamnând grupurile de interese care încearcă să submineze progresul.
Țările din spatele documentului ar putea întâmpina totuși o opoziție înverșunată din partea altor miniștri ai agriculturii. În primul rând Germania a cerut răspicat interzicerea totală a oricărui transport de animale vii către țări non-UE.
Berlinul a luat-o înaintea UE în noiembrie, restricționând pe cât posibil la nivel național transportul de animale vii spre state non-UE și stabilind că până la mijlocul lui 2023 nu va mai elibera certificate veterinare pentru vaci, oi și capre.
Această soluție nu înseamnă însă interzicerea completă a exportului de animale vii, întrucât exportatorii se pot înțelege direct în privința certificatelor cu guvernul ori partenerul comercial din țara de destinație.
Dat fiind că o interdicție totală nu poate fi adoptată decât de UE, Özdemir [Cem Özdemir, ministrul german al agriculturii; din formulare se deduce că articolul a fost publicat pe site cu un fragment lipsă – n.trad.] a cerut întregului bloc să urmeze exemplul Germaniei.