Transportatorii şi reprezentanţii ministerului de resort au convenit marţi implementarea mai multor măsuri care vizează atât reducerea timpilor de aşteptare la frontiere cât şi îmbunătăţirea cadrului normativ în vederea eliminării „pirateriei” în transporturi.
În urma discuţiilor de la sediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), pentru reducerea timpilor de aşteptare la frontierele UE şi non UE s-au stabilit două măsuri, respectiv separarea fluxurilor UE şi nonUE, unde este posibil, şi preselecţia camioanelor (se vor separa camioanele goale faţă de cele încărcate prin cântărire dinamică), iniţial în vămile Giurgiu şi Nădlac, cu extindere ulterioară la nivel naţional.
În cazul problemelor referitoare la amendarea generată de expirarea rovinietei din cauza aşteptărilor la frontieră, în termen de 7 zile se vor implementa măsurile necesare şi suficiente pentru eliminarea acestui aspect, se precizează în comunicatul MTI.
Cu privire la eliminarea toleranţelor, se va reveni la toleranţa de 4% pe axă şi 5% pe masă totală şi la toleranţele aplicate la depăşirea dimensiunilor maxim admise într-un termen de 15 zile.
Totodată, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va sprijini demersurile partenerilor sociali care ţin de competenţa ASF, MAI, Autorităţii Vamale Române şi Ministerului Finanţelor (problemele legate de RCA, indemnizaţia de hrană şi cazare, acciza aferentă motorinei, pentru realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, prima dată în regim pilot între România şi ţările nonUE pentru fluidizarea traficului rutier).
Partenerii sociali au fost de acord cu urgentarea procedurilor de dialog social aferente proiectelor de acte normative privind ajustarea tarifelor AST, în termen de 7 zile.
În plus, MTI va promova un proiect de act normativ referitor la despăgubirea CMR (asigurare de răspundere a transportatorului pentru marfa transportată, n.r.), conform convenţiei CMR, în termen 10 zile.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii precizează că va organiza un grup de lucru pentru îmbunătăţirea cadrului normativ care are ca scop eliminarea „pirateriei” în transporturi şi corelarea HG nr. 1317/2023 cu OG nr. 43/1997.
Totodată, va fi creat un Grup de lucru din care să facă parte Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Autoritatea pentru Digitalizarea României, pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ.
În aceste condiţii, proiectul de OG prin care se modifică cadrul normativ referitor la transportul alternativ va fi retras din procedura de consultare publică.