Urmăreşte canalul Agrobiznes pe WhatsApp
Navele încărcate cu cereale pe Coasta Golfului din SUA sunt nevoite să navigheze pe rute mai lungi până la pieţele de export din Asia, ceea ce majorează costurile cu transportul, pentru a evita aglomerarea de nave şi tarifele record de tranzit provocate de seceta din Canalul Panama, susţin traderii şi analiştii intervievaţi de Reuters.
Blocajele de shipping pe una dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume vin într-un moment de vârf pentru exporturile SUA de produse agricole iar costurile mai mari riscă să afecteze cererea pentru porumbul şi soia din SUA, în contextul în care furnizorii americani au cedat o parte din cota lor de piaţa în dauna Braziliei în ultimii ani.
În toamna acestui an, Autoritatea Canalului Panama (APC) a restricţionat tranzitul navelor, din cauza unei secete severe care a limitat cantitatea de apă necesară pentru a opera sistemul de ecluze.
În prezent, sunt aprobate să tranziteze zilnic doar 22 de nave prin Canalul Panama, faţă de aproximativ 35 în condiţii normale. În luna februarie a anului următor, doar aproximativ 18 nave ar urma să fie autorizate să treacă zilnic prin Canalul Panama.
Potrivit analiştilor, restricţiile ar putea să continue să limiteze livrările de cereale până în lunile aprilie-mai 2024, când sezonul ploios din regiune ar urma să înceapă să umple din nou rezervoarele şi să permită normalizarea shipping-ului.
Problema este că navele încărcate cu cereale sunt deseori la coada şirului deoarece încearcă să obţină sloturi de tranzit cu câteva zile înainte de a ajunge în zona canalului, spre deosebire de alte nave precum vasele de croazieră şi navele portcontainer, care fac rezervări cu câteva luni în avans.
De asemenea, Autoritatea Canalului Panama oferă sloturi de tranzit la licitaţie dar cererea este excepţional de mare. Unele sloturi de tranzit prin Canalul Panama s-au vândut pentru un milion de dolari, costuri care nu pot fi suportate de companiile care fac comerţ cu cereale.
Timpii de aşteptare pentru navele încărcate cu cereale a crescut de la cinci până la şapte zile în octombrie şi până la aproximativ 20 de zile la finele lunii noiembrie, ceea ce a determinat şi mai mulţi transportatori de cereale să opteze pentru alte rute, a spus Jay O’Neil.
Printre opţiuni se numără navigarea spre sud, pentru a ocoli America de Sud sau Africa, precum şi tranzitul prin Canalul Suez. Însă aceste rute mai lungi pot adăuga până la două săptămâni la durata unei călătorii, ceea ce însemnată costuri mai mari cu carburantul, echipajele şi tarifele de închiriere a navelor.
În a doua jumătate a lunii octombrie, doar cinci nave încărcate cu cereale pe Coasta Golfului din SUA au trecut prin Canalul Panama în drum spre Asia, în timp ce 33 au navigat spre est pentru a utiliza ruta prin Canalul Suez, potrivit datelor Departamentului american al Agriculturii. Comparativ, în aceeaşi perioadă a anului trecut, 34 de nave au trecut prin Canalul Panama şi doar şapte prin Canalul Suez.