Primele 30 de camioane, fără încărcătură, au traversat luni frontiera ucraineano-poloneză prin punctul de trecere nou deschis Uhryniv-Dolhobychuv, a anunţat serviciul de frontieră ucrainean, o măsură de la care Kievul speră să reducă presiunea la frontieră în condiţiile în care alte coridoare terestre sunt blocate de protestele transportatorilor polonezi, relatează AFP şi Reuters.
Uhryniv nu mai fusese până acum folosit pentru trecerea camioanelor grele.
Trecerea a fost deschisă la ora locală 01.00 (duminică 23.00 GMT) pentru camioane fără încărcătură.
Companiile de transport poloneze au blocat la începutul lui noiembrie trei, apoi patru puncte de frontieră destinate trecerii camioanelor de mare tonaj între Ucraina şi Polonia, pentru a protesta împotriva concurenţei „neloiale” a transportatorilor ucraineni.
Prim-ministrul polonez Mateusz Morawiecki a declarat luni, înaintea unei reuniuni ministeriale a UE la Bruxelles, că Varşovia va cere „cu fermitate şi fără echivoc” ca Uniunea Europeană să reintroducă sistemul de permise pentru transportatorii ucraineni, ceea ce Kievul şi Bruxellesul spun că este imposibil.
Polonia, Slovacia şi Ungaria au anunţat că delegaţiilor lor vor informa UE cu privire la impactul acordului UE-Ucraina de eliminare a permiselor asupra sectorului transportului rutier de mărfuri.
Permisele au fost eliminate după ce Rusia a invadat Ucraina anul trecut.
Transportatorilor polonezi li s-au alăturat fermierii polonezi, iar ulterior camionagii slovaci.
Ucraina a anunţat săptămâna trecută că a convenit unele măsuri cu Polonia pentru atenuarea presiunii la punctele de frontieră blocate, dar că revendicările principale ale protestatarilor nu au fost discutate.
Trecerea liberă a camioanele poloneze fără încărcătură a fost una dintre cererile pe care Ucraina le-a putut îndeplini.
Ambasadorul ucrainean în Polonia, Vasyl Zvarych, a declarat pentru agenţia oficială Ukrinform că autorităţile de la Kiev vor continua negocierile cu guvernul polonez şi au găsit deja „un teren comun şi compromisuri”.
Blocajele au creat cozi interminabile la frontieră şi reprezintă o problemă economică majoră pentru Kiev, care mizează mult pe transporturile rutiere pentru exporturile şi importurile sale de mărfuri.
După mai puţin de trei săptămâni de blocaj, patronatul ucrainean, reprezentând 8.000 de firme, estima deja pierderi de „peste 400 milioane de euro”.
Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a criticat la sfârşitul lui noiembrie „lipsa de implicare” a autorităţilor poloneze pentru găsirea unei soluţii la blocaj, ameninţând cu aplicarea „unei proceduri de infringement” contra Varşoviei.