Comuna Vidra din judeţul Ilfov va dispune de o platforma comunală de gunoi de grajd, care are o capacitate de 1.914 mc, realizată cu o investiţie totală de 1,99 milioane lei, se arată într-un comunicat al Ministerului Mediului.
„Noua investiţie este cea din comuna Vidra, judeţul Ilfov, unde platforma comunală de gunoi de grajd recepţionată are o capacitate de 1.914 mc gunoi de grajd/an, cu o investiţie totală de 1.993.092 lei, din care 4,8% a fost contribuţia din bugetul local. Pe lângă amenajarea platformei, suma acoperă şi dotarea acesteia cu utilaje necesare colectării, manevrării, compostării şi împrăştierii gunoiului de grajd: un tractor, două remorci, un încărcător frontal, o cisternă vidanjă şi o maşină de împrăştiat compostul rezultat (mraniţa)”, se precizează în comunicatul citat.
Platforma a fost construită în cadrul proiectului „Controlul Integrat al Poluării cu Nutrienţi”, derulat de mai mulţi ani sub coordonarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), proiect ce sprijină comunităţile prin investiţii în infrastructura de management a gunoiului de grajd.
Potrivit Ministerului Mediului, gestionarea corectă a gunoiului de grajd reprezintă una dintre cele mai importante responsabilităţi ale crescătorilor de animale, dar şi ale autorităţilor locale pentru a proteja apele din zonă de poluarea cu nitraţi.
Modul în care costurile de exploatare a platformei construite urmează a fi acoperite e stabilit de UAT Vidra. Astfel, platforma comunală oferă micilor fermieri şi gospodari din zonă posibilitatea de a depozita corect gunoiul de grajd, cu respectarea noilor recomandări ale Programului de Acţiune şi ale Codului de Bune Practici Agricole.
„În plus, pe lângă beneficiile de mediu, fermierii şi gospodarii care au încheiate contracte cu platforma comunală şi fac dovada predării gunoiului de grajd sunt consideraţi, de către APIA şi AFIR, conformi din punctul de vedere a capacităţilor de stocare, fapt care îi scuteşte pe aceştia de investiţii proprii în platforme individuale”, se menţionează în comunicat.
Proiectul „Controlul Integrat al Poluării cu Nutrienţi” este parte a demersurilor Guvernului de asigurare a implementării Directivei Nitraţi, prin care se urmăreşte reducerea poluării cu nutrienţi din surse agricole.
Proiectul este în a doua fază, cea de finanţare adiţională. Proiectul iniţial a demarat în 2008 şi s-a încheiat în 2017 şi a finanţat un număr de 86 de platforme de management de gunoi de grajd. Finanţarea adiţională a proiectului a fost alocată până în iunie 2023. În această fază a proiectului vor fi finanţate peste 86 de comunităţi locale.