Miercuri, 14 septembrie, Parlamentul European a votat raportul prezentat de eurodeputatul Markus Pieper (PPE, Germania) care propune o revizuire a Directivei UE privind energia regenerabilă (RED III), având loc dezbateri referitoare la rolul și locul bioenergiei din surse solide (biomasa forestieră) și lichide (biocombustibil).
Decizia propusă de Parlamentul European de a încheia acordarea sprijinului financiar pentru „biomasa primară”, de a limita obiectivelor UE privind energia regenerabilă la nivelul 2017-2022 și de reducerea treptată propusă de deputații europeni se află în contradicție cu obiectivul votat de a avea o pondere a energiei din surse regenerabile de 45% până în 2030, întrucât UE nu-și poate atinge ținta fără o mobilizare optimă a primei sale surse de energie regenerabilă.
De asemenea, aceasta nu reflectă realitățile din teren, parlamentarii europeni fiind lăsați să adopte o poziție care nu poate fi susținută pentru sectorul european al biomasei forestiere.
Datele pe primul loc – în prezent, aproape 60 % din energia regenerabilă produsă în UE
provine din biomasă durabilă, obținută aproape exclusiv în Europa. Pentru mulți europeni,
bioenergia este o sursă de energie populară, accesibilă și locală.
Încheierea acordării sprijinului financiar pentru „biomasa primară”, limitarea obiectivelor
UE privind energia regenerabilă la nivelul 2017-2022 și reducerea treptată propusă de
deputații europeni reprezintă o palmă în fața a mii de proprietari de păduri și producători
de bioenergie.
Această decizie nu ține cont de elementele de bază ale realității gestionării pădurilor, deoarece aproape fiecare operațiune de recoltare și îngrijire are ca rezultat scoaterea de „biomasă primară” din păduri.
Ignorarea biomasei „lemnoase primare” ar însemna, de asemenea, să se lase reziduurile în pădure să se descompună, eliberând aceeași cantitate de CO2 pe care ar emite-o și în cazul în care ar fi folosită pentru energie, fără beneficiul înlocuirii combustibililor fosili – ca să nu mai vorbim de riscul crescut de incendii forestiere.
Această observație este cu atât mai adevărată după invazia Ucrainei și în contextul creșterii generale a prețurilor la energie.
Această abordare nu va afecta doar producția și furnizarea de bioenergie, ci și întregul lanț
valoric al biomasei. Dispozițiile ar afecta, de asemenea, utilizatorii finali care se bazează pe
biomasă pentru a furniza o sursă stabilă, rentabilă și durabilă de energie termică și electrică.
În ceea ce privește biocombustibilii pe bază de culturi, Copa și Cogeca salută respingerea de
către deputații europeni a celor mai dăunătoare amendamente incluse în propunere.
Parlamentul European a decis să urmărească o politică stabilă și previzibilă.
Într-adevăr, biocombustibilii pe bază de culturi certificate și durabile reprezintă o soluție eficientă pentru decarbonizarea transporturilor. Programele de cercetare și inovare trebuie să
continue să ofere soluții în sectoarele în care electrificarea nu este fezabilă.
Biocombustibilii pe bază de culturi generează alimente, furaje și combustibili, precum și locuri de muncă în zonele rurale. Comisia Europeană confirmă în mod regulat că producția de biocombustibili din UE este durabilă.
Prin urmare, Copa și Cogeca se așteaptă la o reacție din partea statelor membre cu privire la
problema bioenergiei din surse solide și la o confirmare a poziției adoptate de deputații
europeni cu privire la biocombustibilii lichizi în cadrul viitoarelor trialoguri.