Premierul Marcel Ciolacu şi-a exprimat speranţa, vineri, la Cheţani, ca unicul producător român de îngrăşăminte pentru agricultură, Azomureş, să reînceapă să producă cât mai curând, după ce, în urmă cu câteva zile a anunţat că suspendă producţia de amoniac şi îngrăşăminte, pe fondul lipsei unui angajament strategic clar din partea autorităţilor.
Compania Azomureş a anunţat, săptămâna trecută, că este nevoită să suspende producţia de amoniac şi îngrăşăminte în luna decembrie, pe fondul lipsei unui angajament strategic clar din partea autorităţilor, fapt care va avea un impact negativ asupra industriei şi a agriculturii româneşti.
Directorul general al Azomureş, Josh Zacharias, a avertizat asupra unei crize care se profilează în agricultura şi industria românească şi a invocat presiunea asupra costurilor din cauza inflaţiei locale, practicile anticoncurenţiale şi o viitoare taxă de 1% pe venituri.
Potrivit Azomureş, de la reluarea producţiei în octombrie, costurile cu gazele naturale au crescut cu aproximativ 40%, fără a avea legătură cu conflictul din Fâşia Gaza, şi, în ciuda rezervelor ample de gaze din regiune, piaţa europeană rămâne semnificativ mai scumpă decât alte părţi industrializate ale lumii (de aproape 5 până la 10 ori mai mare).
Directorul general al Azomureş a atras atenţia asupra diferenţelor mari ale preţurilor la îngrăşăminte din România faţă de restul Europei şi avertizează că fermierii vor plăti în plus pentru inputurile lor fără un producător local care să concureze cu importurile.
În plus, a susţinut acesta, compania trebuie să susţină şi povara certificatelor de carbon impuse de UE producătorilor europeni, spre deosebire de concurenţii din afara UE.
Potrivit acestuia, Azomureş se confruntă şi cu alte provocări, ce îşi au rădăcina în lipsa de acţiune a autorităţilor, printre care subvenţiile pentru gaze în Bulgaria, arătând că România nu are o politică similară şi, ca urmare, importurile bulgare de îngrăşăminte în România sunt în creştere.
De asemenea, supraoferta de gaze subvenţionate în România, în ciuda unui surplus semnificativ de gaze naturale tranzacţionate de Transgaz, gazul suplimentar nu este pus la dispoziţia pieţei, deoarece marii producători nu au voie să realoce către consumatori industriali, precum Azomureş.
Conducerea Azomureş a mai menţionat frauda fiscală la import şi sancţiuni, în sensul că, „în noiembrie, o navă cu 30.000 de tone de uree a intrat în portul Constanţa cu documente false pentru a evita taxele şi sancţiunile şi, până când autorităţile au descoperit situaţia, jumătate din transport a dispărut”.
Zacharias a mai susţinut că, în ciuda faptului că a prezentat soluţii concrete în numeroase ocazii, Azomureş nu a identificat încă vreo schimbare semnificativă sau sprijin pentru a redresa situaţia.