Uniunea Europeană vrea să transporte mai multe cereale din Ucraina pe cale rutieră şi feroviară, în ideea de a contracara decizia Rusiei de a se retrage din acordul intermediat de ONU, ce permitea exportul cerealelor ucrainene printr-un coridor sigur din Marea Neagră, au anunţat marţi mai mulţi lideri şi oficiali europeni, transmite Reuters.
Marţi, mai multe „infrastructuri portuare” ucrainene au fost deteriorate într-un atac cu rachete ruseşti care a vizat Odesa, la câteva ore după expirarea unui acord crucial privind exportul de cereale.
Separat, un oficial de rang înalt din UE a spus că blocul comunitar sprijină Turcia şi Naţiunile Unite în eforturile lor de a readuce Rusia în cadrul acordului internaţional.
Premierul Irlandei, Leo Varadkar a declarat la rândul său că blocul comunitar va răspunde de asemenea prin extinderea rutelor terestre de export pentru cerealele ucrainene via coridoarele de solidaritate precum şi prin Republica Moldova.
Înainte de invazia rusească, declanşată în luna februarie 2022, aproximativ trei sferturi din producţia de cereale a Ucrainei era exportată spre Europa, China şi Africa, iar marea majoritate a exporturilor se realiza prin intermediul porturilor de la Marea Neagră.
Comisia Europeană susţine că acest lucru s-a schimbat după invazia rusească, astfel că în prezent aproximativ 60% din exporturile de cereale ale Ucrainei se derulează prin intermediul coridoarelor de solidaritate puse la punct de UE.
Însă, majorarea exporturilor de cereale ucrainene pe cale terestră este un subiect sensibil pentru Polonia şi alte state membre UE care sunt vecine cu Ucraina, inclusiv pentru România, în condiţiile în care fermierii din aceste ţări au început să fie supuşi la presiuni odată cu majorarea importurilor de cereale ieftine din Ucraina.