Prețurile îngrășămintelor la nivel mondial continuă trendul ascendent după mai bine de 4 săptămâni de scăderi. Prețurile au scăzut, în medie, cu 2-12% în funcție de tipul acestora comparativ cu luna trecută, indica analistul Todd Neeley la finele lunii octombrie într-o analiză realizată pentru dtnpf.com.
Analiştii de la CRU estimează acum că 37% din capacitatea de producere de amoniac a Europei este încă restrânsă, în scădere de la un vârf de 67% înregistrat în urmă cu câteva săptămâni. În plus, se raportează că Europa are stocuri semnificative nevândute de uree (cumpărată sau produsă la prețuri mari, pe când majoritatea fermierilor nu-și pot permite să o cumpere).
În noul său raport prezentat pe 31 octombrie 2022, analistul Agrarheute Olaf Zinke, indică că prețurile îngrășămintelor cu azot scad semnificativ în Europa. Motivul ar fi că prețurile gazelor au scăzut și au redus semnificativ costurile de producere ale producătorilor de îngrășăminte.
Prețurile celui mai important îngrășământ cu azot pentru fermierii germani, azotatul de calciu și amoniu (CAN), au scăzut cu peste 100 de euro pe tonă în octombrie. Prețurile ureei au continuat, de asemenea, să scadă. Cu toate acestea, nu la fel de mult ca pe piața mondială, pentru că euro slab face importurile de îngrășăminte mai scumpe pentru europeni.
Prețurile îngrășămintelor continuă să scadă pe piețele globale și europene, spun analiștii. Având în vedere scăderea prețurilor la gaze care a fost observată începând cu sfârșitul lunii august, analiștii raportează că o serie de fabrici europene de îngrășăminte s-au redeschis.
Mai multe relansări ale producerii de amoniac sunt la orizont și ofertele în Europa sunt în creștere. Unii comercianți cred că prețurile amoniacului vor scădea în continuare. Cumpărătorul de stat din India, IPL, a anunțat săptămâna trecută achiziția a 1,48 milioane de tone de uree. Drept urmare, Egiptul și-a redus prețurile la uree cu 55 până la 60 dolari pe tonă.
Aparent, comercianții și producătorii din UE au fost surprinși de scăderea bruscă a prețurilor la gaze naturale și a stocurilor de gaze din UE.
Fermierii și comercianții cu amănuntul sunt adesea reticenți în a cumpăra ureea scumpă rămasă în stocuri, deoarece prețurile gazelor au scăzut semnificativ. La sfârșitul săptămânii trecute, precum am menționat, au scăzut însă și prețurile la cele mai importante îngrășăminte cu azot din Germania și Franța.
Nu doar prețurile la azot scad din cauza scăderii prețurilor la gaze și a cererii continue slabe: cererea de îngrășăminte cu fosfor este, de asemenea, în scădere, iar prețurile pieței spot au scăzut și cu 20-30 dolari/t în această săptămână. Prețurile de import ale Braziliei pentru îngrășămintele granulate cu fosfor au scăzut cu 35 dolari/tonă, la 590 dolari/tonă, până la 630 dolari/t (cfr).
Prețurile îngrășămintelor cu azot sunt în scădere – cele cu potasiu și fosfor, la fel, mai ieftine
În Germania și, în general, Europa, prețurile la îngrășăminte continuă să scadă la sfârșitul lunii octombrie (concomitent cu prețurile la gaze). În săptămâna curentă sunt raportate următoarele prețuri: Pe piețele spot germane, azotatul de calciu și amoniu (CAN), cel mai important îngrășământ cu azot pentru fermierii germani, a costat puțin sub 761 de euro pe tonă luni (31 octombrie), cu 100 de euro mai puțin pe tonă decât la începutul lunii.
Prețurile pentru uree sunt puțin sub 900 euro pe tonă, cu aproximativ 50 de euro mai mici la începutul lunii. Soluția de azotat de amoniu-uree (AHL) costă încă puțin sub 690 de euro – aceleași prețuri cum acum patru săptămâni.
Prețurile celorlalte îngrășăminte minerale au scăzut și ele – dar sunt încă foarte mari.
Cel mai important îngrășământ cu fosfor, fosfatul de diamoniu (DAP), este vândut în prezent cu 910 euro pe tonă. Adică cu aproximativ 40 de euro mai puțin decât la începutul lunii.
Următoarele prețuri la vedere sunt raportate de cel mai important port francez de import și centru comercial, Rouen: Pentru cel mai important îngrășământ cu azot pentru fermierii francezi, nitratul de amoniu 27%, prețurile au ajuns recent la 780 de euro pe tonă – cu 40 de euro mai mici decât acum patru săptămâni.
Ținând cont de situația din ultimele luni caracterizată de incertitudine, ce se va întâmpla ulterior cu prețurile și cum se vor modifica acestea pe parcurs este foarte greu de estimat.