Urmăreşte canalul Agrobiznes pe WhatsApp
Vinurile roşii franţuzeşti se confruntă cu un declin „existenţial” dacă nu se adaptează, pentru că generaţiile tinere optează din ce în ce mai mult spre alte băuturi sau resping complet băuturile care conţin alcool, susţin experţii din industrie consultaţi de Financial Times.
Consumul de vin roşu în Franţa a scăzut cu aproape 90% începând din 1970 şi până în prezent, potrivit organismului profesional CIVB (Conseil Interprofessionnel du vin de Bordeaux).
În paralel, consumul total de vin, atât roşu, cât şi alb şi rose, s-a redus cu mai mult de 80% în Franţa începând din 1945, potrivit datelor firmei de cercetare de piaţă Nielsen, iar declinul se accelerează, în condiţiile în care cantităţile de vin cumpărate de Generaţia Z sunt la jumătate faţă de cele ale milenialilor.
Modificarea obiceiurilor de consum în Franţa agravează tendinţele mondiale care afectează sectorul vinului, precum faptul că oamenii beau mai puţin. Vinurile roşii au pierdut din popularitate în rândul tinerilor care preferă rose-ul, berea, băuturile spirtoase şi opţiunile fără alcool.
Sectorul se confruntă şi cu o scădere semnificativă a cererii din China, una dintre principalele pieţe de export, precum şi de pe urma impactului schimbărilor climatice.
Aceste provocări nu afectează la fel toate categoriile de vin.
O parte dintre liderii din industria vinului se aşteaptă ca producătorii să răspundă prin concentrarea pe vinurile de calitate ridicată sau prin extinderea ofertei prin adăugarea altor produse, precum vinuri albe sau vinuri cu un conţinut scăzut de alcool, chiar dacă această a doua opţiune necesită investiţii în noi vinuri şi echipamente.
Majoritatea viticultorilor au rezistat la ideea de a veni cu noi produse precum vinuri la cutie, care ar putea fi utilizate pentru a recruta o nouă categorie de consumatori, spune Spiros Malandrakis.
De asemenea, mulţi viticultori au fost reticenţi la ideea turismului oenologic şi a marketingului personalizat, care îi pot atrage pe tinerii consumatori care vor o experienţă şi o poveste atunci când fac o achiziţie.
Presiunile i-au făcut pe viticultorii din regiunea Bordeaux să defrişeze până la 9.500 de hectare de vie pentru a răspunde la supra-producţie şi a opri răspândirea dăunătorilor.
Conform unui plan pe doi ani, demarat în 2023, viticultorii primesc 6.000 de euro pentru fiecare hectar de vie defrişat, iar bugetul total al programului, 57 milioane de euro, este finanţat de Guvernul francez şi CIVB.
Citește mai multe știri agricole accesând acest link.