9.5 C
București
marți, 17 decembrie, 2024

-

‹ adv ›
HomepageȘtiri AgricoleLegea pentru stimularea producătorilor agricoli va intra în vigoare la 1 ianuarie...

Legea pentru stimularea producătorilor agricoli va intra în vigoare la 1 ianuarie 2025

Urmăreşte canalul Agrobiznes pe WhatsApp

La 1 ianuarie 2025, ar urma să intre în vigoare Legea nr. 236/2020, destinată stimulării producătorilor agricoli care comercializează produse agricole primare, produse pescărești și de acvacultură.

Aplicarea acestei legi, programată inițial pentru o perioadă de trei ani, a fost amânată de mai multe ori din cauza unor factori economici și sociali presanți.

Istoricul amânărilor

Adoptată în 2020, legea a fost prorogată succesiv prin ordonanțe de urgență (O.U.G. nr. 225/2020, O.U.G. nr. 130/2021, O.U.G. nr. 168/2022, O.U.G. nr. 115/2023).

‹ adv ›

Printre motivele invocate s-au numărat riscul unui deficit bugetar excesiv, impactul pandemiei COVID-19 și criza economică mondială, toate acestea plasând bugetul de stat sub presiuni semnificative.

Totuși, dacă restricțiile bugetare nu vor genera o nouă amânare, legea va intra în vigoare la începutul anului 2025, fiind aplicabilă până la 31 decembrie 2027.

Obiectivul legii și beneficiarii săi

Legea nr. 236/2020 urmărește sprijinirea fermierilor, piscicultorilor și producătorilor agricoli prin acordarea unei prime pentru comercializarea produselor proprii.

Primele se vor acorda în funcție de cantitatea produselor agricole primare, produselor pescărești şi de acvacultură, comercializate de către producătorii agricoli, acvacultori sau pescari comerciali.

Beneficiarii acestei prime sunt, astfel, persoanele fizice și juridice care dețin terenuri agricole, luciuri de apă sau construcții destinate producției agricole în România, posedă atestate de producător sau licențe corespunzătoare și comercializează produse din producția proprie.

Finanțarea acestui program va fi asigurată de la bugetul de stat, prin Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

Conform prevederilor legii, cererile pentru obținerea primei vor fi depuse la centrele Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), iar plata se va efectua în termen de 30 de zile, fie prin mandat poștal, fie prin transfer bancar.

Valoarea sprijinului financiar

Conform legislației adoptată în 2020, valoarea primei de comercializare este diferențiată astfel:

  • 200 euro/tonă sau pentru 10.000 ouă pentru produsele agricole primare și cele pescărești comercializate către unități de procesare, cu un plafon anual de 20.000 euro/beneficiar.
  • 100 euro/tonă sau pentru 10.000 ouă pentru aceleași produse vândute direct pentru consum, plafonul fiind de 10.000 euro/beneficiar.Având în vedere că aceste sume sunt cele aprobate încă din 2020 nu este exclusă o indexare a acestora.

Justificarea și impactul economic

Inițiatorii acestei legi au subliniat problemele acute ale economiei agricole românești. Deși fermierii români au înregistrat creșteri semnificative în producție, piața locală a continuat să fie dominată de produse de import, adesea sprijinite logistic și financiar de țările de origine, de multe ori prin proceduri specifice dumpingului comercial.

Acest lucru a redus competitivitatea produselor românești, chiar pe piața națională.

Legea își propune să combată aceste probleme prin:

  1. Creșterea prezenței produselor autohtone în circuitul comercial oficial.
    În ciuda dezvoltării unei industrii alimentare în economia românească, aceasta nu poate produce în condiții optime dacă materiile prime nu provin în condiții competitive chiar din economia agrară românească. Stimularea prelucrării locale a materiilor prime agricole ar avea un impact pozitiv asupra industriei alimentare românești.
  2. Sprijinirea fermierilor prin stimulente financiare.
    Prin acordarea unei prime de comercializare, legea își dorește să stimuleze intrarea produselor agricole primare conforme din fermele agricole românești în circuitul comercial oficial,
  3. Protejarea sănătății consumatorilor prin promovarea produselor locale de calitate.
    Prin implementarea unei astfel de măsuri, s-a considerat că sănătatea românilor va fi protejată prin consumul de produse agricole primare românești a căror calitate nu poate fi contestată, iar satul românesc va renaște după o perioadă destul de lungă în care a fost abandonat.

Din punct de vedere bugetar, măsura a fost considerată sustenabilă. Statul ar urma să recupereze o parte semnificativă din costurile acestei prime prin încasările generate de TVA, perceput chiar înainte de acordarea sprijinului financiar.

De asemenea, se preconizau venituri suplimentare din impozite pe profit, taxe și contribuții sociale asociate dezvoltării industriei de procesare.

Beneficii pe termen lung

Prin implementarea acestei măsuri, autoritățile speră la o revitalizare a agriculturii și a satului românesc, permițând fermierilor să înțeleagă avantajele comercializării oficiale a produselor.

De asemenea, inițiatorii acestui demers legislativ se estimau o dublare a cantității de produse procesate în România, ceea ce va contribui la creșterea veniturilor producătorilor și la consolidarea economiei locale.

În cazul în care nu va suferi iarăși o amânare, Legea nr. 236/2020 ar reprezenta oportunitate majoră pentru producătorii agricoli români, cu potențialul de a aduce beneficii semnificative pentru întreaga economie.

Succesul său depinde, însă, de o implementare eficientă și de susținerea bugetară adecvată.

Citește mai multe știri agricole accesând acest link.

Urmăreşte canalul Agrobiznes pe WhatsApp
‹ adv ›

1 COMENTARIU

  1. Statul Român face bine că stimulează cu astfel de prime producătorii agricoli. Problema este că printre acești producători de bună credință, sunt și alte persoane care doar învârtind niște hârtii, reușesc să ia subvenții și prime umflând din pix așa zisele cantități de legume produse. Odată cu acești bani pentru agricultură ar trebui și mult mai multe controale prin câmp, să se verifice dacă într-adevăr sunt respectate cerințele ( controale făcute de oameni necoruptibili de preferat)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Citește și

Viitorul sectorului vitivinicol din UE: Provocări, oportunități și recomandări esențiale

Grupul de lucru la nivel înalt pentru politica vitivinicolă...
‹ adv ›

Reuters: Sovecon reduce prognoza pentru recolta de grâu a Rusiei din 2025

Compania rusească de consultanţă în agricultură Sovecon a anunţat marţi că şi-a redus estimările referitoare la recolta de grâu...

Finanțările FNGCIMM ajung la 74 miliarde de lei, stimulând dezvoltarea IMM-urilor

Finanţările acordate cu garanţiile gestionate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) au...
‹ adv ›

Comentarii

Alte articole