Administraţia Zonei Libere (AZL) Sulina a început două proiecte pentru descongestionarea traficului navelor maritime pe canalul Sulina, valoarea totală a acestora fiind de 197 de milioane de lei.
Directorul AZL Sulina, Dragoş Ioniţă, a declarat că cele două proiecte au în vedere reabilitarea platformelor din cele două perimetre ale AZL, unul dintre ele cu statut de zonă liberă, precum şi decolmatarea bazinelor pentru ca nave de dimensiuni mari să poată acosta la AZL.
În primul perimetru care are statut de zonă liberă, ceea ce înseamnă că mărfurile care intră din state non-europene pot fi procesate şi asamblate, iar produsele finale pot obţine acte doveditoare ale originii europene, lucrările au început cu dezafectarea platformei, iar în perimetrul al doilea, constructorul care a câştigat licitaţia a început să-şi aducă utilajele pentru demararea lucrărilor.
Referindu-se la faptul că bazinul maritim din cel de-al doilea perimetru al AZL Sulina a fost declarat sit arheologic în urmă cu câţiva ani, după ce acolo s-au descoperit un tun şi o ghiulea cel mai probabil de la începutul secolului al XIX-lea, directorul Dragoş Ioniţă a menţionat că includerea bazinului pe Lista monumentelor istorice „încurcă şi nu prea încurcă” derularea celor două proiecte.
În opinia lui, valorificarea sitului arheologic din bazin este foarte dificilă.
Pentru modernizarea primului perimetru al AZL Sulina, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare s-a alocat suma de 83 de milioane de lei, iar pentru modernizarea celui de-al doilea perimetru s-a obţinut o finanţare de 114 milioane de lei, prin acelaşi program.
Ambele proiecte se vor încheia la finele anului 2025.
Potrivit unui studiu al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, reabilitarea celor două perimetre ar duce la un trafic de mărfuri de 2,5 milioane de tone pe an în AZL Sulina, în condiţiile în care, din cauza colmatării, niciunul din cele două perimetre nu poate fi folosit de vase.
De mai mulţi ani, AZL Sulina supravieţuieşte exclusiv din închirierea utilajelor deţinute. Înfiinţată în anul 1993, AZL Sulina administrează 175,51 hectare aflate în intravilanul oraşului Sulina. Structura din subordinea CJ este urmaşa primei întreprinderi de comerţ exterior din ţările comuniste din Europa.
Dezvoltarea infrastructurii de operare a navelor maritime care ajung în Sulina a apărut ca o necesitate după ce anul trecut Rusia a atacat Ucraina şi a blocat ieşirea acestui stat pe Marea Neagră.
Sute de nave au aşteptat peste o lună în Marea Neagră în apropiere de bara Sulina pentru a intra pe canalul maritim şi a ajunge în porturile ucrainene de pe Dunăre în care se putea opera.
Aglomerarea de nave din apropiere de bara Sulina se menţine şi în momentul de faţă, potrivit site-ului marinetraffic.com.
Citește mai multe știri agricole accesând acest link.