Portul Constanţa a expediat 436.000 tone de cereale ucrainene în ianuarie, un declin de 38% faţă de perioada similară din 2023 (700.000 tone), arată datele autorităţii portuare.
Aceasta sporeşte temerile în rândul operatorilor că rutele de export create de la invazia rusească stagnează, Kievul folosind mai mult propriile porturi, transmite Reuters.
Ucraina este unul dintre cei mai mari exportatori mondiali de cereale, iar portul Constanţa este acum cea mai importantă rută alternativă de export pentru Kiev, în condiţiile în care cerealele ajung în portul românesc cu camioanele, pe calea ferată sau cu barjele pe Dunăre.
În 2022, exporturile de cereale ucrainene prin Constanţa, care nu existau înaintea războiului, s-au situat la 8,6 milioane tone metrice şi au urcat în 2023 la 14 milioane tone, sprijinite de investiţiile din fonduri europene în port şi de investiţiile operatorilor în echipamente.
Panait, care este şi preşedintele operatorilor portuari din Constanţa, a explicat că noul mecanism de control al exporturilor de cereale, introdus de Kiev anul trecut pentru a preveni evaziunea fiscală, a contribuit la această încetinire.
El a adăugat că operatorii portuari din România, companiile de logistică şi cele care fac transporturi pe calea ferată au investit pentru a majora capacitatea de gestionare a cerealelor ucrainene, fiind în desfăşurare şi o schemă de sprijin finanţată de UE.
Totuşi, unii analişti spun că se aşteaptă la revenirea pe creştere a volumelor în primăvară.
El estimează că fermierii români ar avea un surplus exportabil de 20-22 milioane tone de cereale în sezonul 2023/2025.
În ianuarie, asistentul secretarului de stat al SUA pentru afaceri europene şi eurasiatice, Jim O’Brien, declara că se aşteaptă ca România să rămână cea mai importantă rută alternativă de export pentru cerealele şi alte bunuri din Ucraina, în urma propriilor sale porturi.
Citește mai multe știri agricole accesând acest link.
Dacă rămân în România cum sa meargă la export?