România produce anual 4-4,5 milioane de hectolitri de vin, valoare ce poziționează piața locală în top 15 cei mai mari jucători din lume, conform datelor de la Organizația Internațională a Viei și Vinului.
Spre exemplu, în 2021, România a fost al 13-lea cel mai mare producător de vin din lume.
Cu toate acestea, piața locală este aproape invizibilă la export, foarte mulți consumatori străini fiind surprinși să audă că Romănia produce vin. La polul opus, importurile de licori ale lui Bacchus cresc constant, ba chiar accelerat în ultimii ani. Astfel, chiar și într-un domeniu în care este fruntașă în Europa (locul 6) și chiar în lume (13), România este pe deficit comercial.
Spre exemplu, anul trecut importurile au fost de aproape trei ori mai mari decât exporturile de vin. Deficitul comercial din acest sector a urcat la un nivel maxim record, în doar doi ani valoarea dublându-se la aproape 60 mil. euro.
Unul dintre businessurile sale il reprezintă importul, distribuția și vânzarea de vin de peste hotare pe piața din România. Antreprenorul adaugă că în ultimii ani, Le Manoir a vândut cantități mai mari de vin pentru investiții, vin ce urmează a fi păstrat și nu consumat. El spune că sunt oameni care plătesc 50.000 de euro pentru un bax de 24 de sticle.
Acest tip de mutare vine pe de-o parte ca urmare a maturizării pieței și a faptului că în ultimii ani au fost mulți bani în economie. Pe de altă parte, în contextul economic și geopolitic actual, marcat de volatilitate crescută, vinul poate fi perceput ca o investiție mai stabilă.
Aceeași volatilitate și aceleași probleme economice pot avea un impact diferit asupra consumului de vin de import (nu a achizițiilor pentru investiții), oamenii de rând urmând a fi mai cumpătați în procesul de cumpărare.
Această evoluție nu se va aplica însă persoanelor cu venituri mari, care nu își vor schimba comportamentul. Preotu precizează totodată că un alt motiv pentru care importul de vin a crescut este pentru că și prețurile au crescut în ultimii ani, nu doar în 2022.
Românii au băut în 2021 vinuri de import în valoare de 92,9 milioane de euro, suma fiind cu peste 30% mai mare decât în anul anterior. În aceeași perioadă, exporturile de licori ale lui Bacchus au crescut timid, cu doar 10%, până la puțin peste 34 mil. euro.
El crede că e nevoie de advertising și de bugete serioase în promovare pentru ca lumea să audă de România ca producător de vin. Omul de afaceri da exemplu unui târg de profil de la Londra, unde bugetul Romaniei a fost de doar 80.000 de lire sterline, iar cel al Turciei de 2 milioane de lire. Standul a avut acelaș preț, așa că diferența au facut-o activitățile adiacente.
Exportul de vin al României abia s-a dublat în aproape 15 ani, pe când importul a crescut de 5,5 ori în perioada 2009-2021, conform datelor APEV – Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Vin – care citează INS și MAT-DCE.
El consideră totodată că pe piețele externe sunt multe țări care vând foarte ieftin, motiv pentru care distribuitorii și retailerii cer prețuri mici.
Astfel, de multe ori, local, un producător poate obține un preț de câteva ori mai bun decât la export.
Mai mult, deși importul de vin crește, el reprezintă foarte puțin – 10-15% – din consumul total, excluzând achizițiile pentru investiții.