Pe 15 noiembrie 2024, a fost publicat în Monitorul Oficial un Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii care modifică Regulamentul privind închirierea infrastructurii de transport naval, aprobat prin Ordinul nr. 1.286/2012.
Noile prevederi urmăresc să simplifice și să transparentizeze procedura de închiriere a infrastructurii aparținând domeniului public al statului și concesionată administrațiilor portuare și căilor navigabile interioare.
Aceste modificări reflectă necesitatea optimizării unui sistem considerat esențial pentru creșterea competitivității sectorului naval din România.
Închirierea infrastructurii navale: Regulamentul din 2012 – principii și aplicabilitate
Ordinul nr. 1.286/2012 a stabilit cadrul juridic pentru gestionarea în regim de închiriere a infrastructurii de transport naval aflate în domeniul public al statului și concesionată administrațiilor portuare.
Regulamentul a introdus norme clare pentru utilizarea acestei infrastructuri, fiind aplicabil tuturor operatorilor economici interesați să închirieze elemente precum dane, platforme portuare, spații logistice și alte facilități conexe.
Principalele prevederi ale regulamentului includ:
- Obligația administrațiilor portuare de a organiza proceduri transparente de închiriere, prin publicarea anunțurilor și criteriilor de atribuire.
- Criterii de eligibilitate pentru operatorii economici, care trebuie să demonstreze capacitatea tehnică și financiară pentru a utiliza infrastructura.
- Durata contractelor de închiriere, stabilită în funcție de tipul de activitate, dar limitată la maximum 5 ani, cu posibilitatea prelungirii prin acord comun.
- Stabilirea tarifelor de închiriere pe baza unui sistem de calcul care să acopere costurile de întreținere ale infrastructurii și să asigure venituri sustenabile pentru administrațiile portuare.
- Monitorizarea respectării contractelor, cu sancțiuni în cazul utilizării necorespunzătoare a infrastructurii sau a neplății chiriei.
Acest regulament a fost considerat un pas important în introducerea unor standarde de administrare modernă în porturile românești, contribuind la o mai bună gestiune a resurselor portuare.
Actualizările din 2024: clarificări și simplificări
Ordinul din 2024 aduce o serie de modificări care îmbunătățesc aplicabilitatea regulamentului și își propun să răspundă mai bine cerințelor operatorilor economici și administrațiilor portuare. Cele mai relevante actualizări includ:
- Criterii de eligibilitate actualizate: Noile prevederi impun ca operatorii economici să prezinte documente suplimentare care să demonstreze nu doar capacitatea financiară, ci și planurile de utilizare eficientă a infrastructurii închiriate, punând accent pe sustenabilitatea operațiunilor lor.
- Sistem de tarifare unitar: Pentru a reduce discrepanțele dintre diferite administrații portuare, tarifele de închiriere sunt acum standardizate, cu o metodologie comună bazată pe costuri reale și tipul activității economice desfășurate.
- Creșterea transparenței: Administrațiile portuare sunt obligate să publice informații detaliate despre contractele încheiate, inclusiv condițiile financiare și tehnice, pentru a preveni situațiile de favoritism sau nereguli în atribuirea spațiilor.
- Consolidarea monitorizării: Ordinul prevede măsuri suplimentare pentru verificarea respectării obligațiilor contractuale, incluzând controale periodice și rapoarte detaliate din partea chiriașilor privind activitățile desfășurate.
Contextul actual al infrastructurii navale din România
România deține o rețea vastă de transport naval, incluzând Portul Constanța, cel mai mare port la Marea Neagră, și alte porturi importante situate de-a lungul Dunării, precum Galați, Brăila și Giurgiu.
Aceste porturi sunt administrate de entități precum Administrația Porturilor Maritime Constanța sau Administrația Fluvială a Dunării de Jos, care gestionează atât infrastructura, cât și atribuirea în regim de închiriere a spațiilor logistice și comerciale.
Potrivit Ministerului Transporturilor, doar 50% din capacitatea totală a porturilor este utilizată în prezent, ceea ce reflectă necesitatea unor politici mai eficiente pentru atragerea operatorilor economici.
Totodată, raportul anual al Consiliului Concurenței arată că investițiile publice în modernizarea infrastructurii portuare au fost insuficiente, cu cheltuieli totale de întreținere și reparații de peste 300 de milioane de lei în 2023, în timp ce veniturile generate din închirieri nu au acoperit integral aceste costuri. Citește mai multe știri agricole accesând acest link.