Exporturile Ucrainei prin coridorul maritim alternativ de la Marea Neagră au ajuns la aproape patru milioane tone metrice, de când ruta a devenit operaţională, în august, a anunţat marţi preşedintele Volodimir Zelenski, transmite Reuters.
După ce Rusia s-a retras, în iulie, din înţelegerea care permitea exportul cerealelor ucrainene printr-un coridor maritim sigur, Ucraina a organizat un „coridor umanitar” pentru a ocoli blocada rusească de facto asupra porturilor sale din Marea Neagră.
Guvernul de la Kiev a notificat atunci Organizaţia Maritimă Internaţională asupra stabilirii unei rute temporare de transport maritim, care trece şi prin apele teritoriale ale României.
Ulterior, un oficial din Ministerul Agriculturii din Ucraina a declarat că ruta va fi folosită şi pentru livrările de cereale spre ţări din Africa şi Asia.
Săptămâna trecută, autorităţile de la Kiev anunţaseră că până în 9 noiembrie 91 de nave au exportat 3,3 milioane tone de produse agricole şi metal.
Situaţia exporturilor pe această rută a deveni mai complicată săptămâna trecută, când Rusia a avariat o navă civilă în zona Odesa.
Autorităţile de la Kiev susţin că ruta este operaţională, dar brokerii au reportat o creştere preţurilor de transport.
Guvernul de la Kiev se aşteaptă ca recolta de cereale şi seminţe oleaginoase să se situeze la 79 milioane tone în 2023, iar excedentul exportabil în 2023/2024 să fie de aproximativ 50 milioane tone.
Până în 6 noiembrie, exporturile Ucrainei de cereale în anul agricol iulie 2023/iunie 2024 au scăzut la 9,8 milioane tone metrice, de la 14,3 milioane tone metrice în sezonul precedent.
În mod tradiţional cele mai multe exporturi ale Ucrainei sunt livrate prin porturile sale de la Marea Neagră.