Salamul de Sibiu, primul produs românesc din carne care a obţinut Indicaţie Geografică Protejată (IGP) din partea Uniunii Europene, cu o tradiţie de peste 130 de ani, rămâne unul dintre alimentele preferate de români şi de europeni, dar cu mari şanse să ajungă în acest an şi pe piaţa din SUA.
Acest produs a obţinut Indicaţia Geografică Protejată (IGP) în anul 2016, are o zi naţională în data de 1 noiembrie, iar timp de trei ani (2018-2020) a fost promovat în România, Spania şi Italia, cu ajutorul unui grant european în valoare de 1,5 milioane de euro obţinut de asociaţie. APSS.
În prezent, două dintre cele şase companii care au constituit asociaţia se află în faze extrem de avansate de a intra pentru prima dată cu acest produs în SUA, o ţară care nu recunoaşte aceste standarde de calitate europene.
De altfel, din pasiune pentru istoria acestui produs reprezentativ, Carmen Gavrilescu, a dedicat timp şi resurse pentru a aduce la lumină documente demult uitate şi a lansat o carte-document în care marchează momentele cheie care au conturat istoria acestui produs emblematic.
Aceasta a susţinut că îşi doreşte ca tot ceea ce a făcut asociaţia şi membrii ei pentru acest produs, modelul de asociere, să fie un exemplu şi pentru alţi români.
Cititorii vor regăsi în cartea despre Salamul de Sibiu documente în premieră, care atestă originea acestuia, poveştile mezelarilor vremurilor de altă dată, dar şi istoria actuală a produsului. Lansarea cărţii a fost însoţită de preparate delicioase, fine dining, pregătite de Chef Alex Petricean, iar vedeta acestora a fost, bineînţeles, Salamul de Sibiu.
Asociaţia Producătorilor de Salam de Sibiu a fost înfiinţată în anul 2013, în urma colaborării a şase producători locali din România, respectiv Agricola Internaţional (Bacău), Aldis (Calaraşi), H&E Reinert (Feldioara-Braşov), Salsi Sinaia (Prahova) şi Scandia Română (Sibiu). Ulterior, în asociaţie a intrat şi membrul aderent Recunoştinţa ProdCom (Filipeştii de Pădure-Prahova).
Asociaţia Producătorilor de Salam de Sibiu are aceeaşi componenţă şi în prezent doar că în denumirile producătorilor au apărut unele modificări: Agricola Bacău cu fabrica Salbac SA, Aldis Călăraşi, The Family Butchers Romania, Salsi Sinaia, Scandia Food şi Cris-Tim- Family Holding.
Povestea Salamului de Sibiu a început acum mai bine de 100 de ani, încă din 1895, iar la începutul secolului XIX au adaptat reţeta şi procesul de producere pe care le-au transmis din generaţie în generaţie. Istoria arată, prin dovezi certe, că producţia a început concomitent în cel puţin două zone, în Mediaş şi arealul Văii Prahovei.
Atunci când popularitatea sa a crescut peste hotare, exportul se făcea prin Vama Sibiu, pentru că acesta era punctul de trecere spre teritoriul austro-ungar. Ştampila de export aplicată pe documente bifa „Vama Sibiu”, iar uşor-uşor, numeroasele comenzi, venite din partea colaboratorilor externi, aveau menţiunea „Salam din Vama Sibiu”. La scurt timp, produsul a devenit cunoscut publicului ca „Salam de Sibiu”.