Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) poate ajunge în situaţia de a nu mai îndeplini toate cerinţele prevăzute de regulamentele europene privind acreditarea, dacă vor fi adoptate măsurile propuse de autorităţi de reducere a cheltuielilor şi descentralizare a serviciilor publice, susţin reprezentanţii Federaţiei Naţionale a Sindicatelor APIA.
Aceştia precizează într-o scrisoare deschisă transmisă Guvernului că există pericolul de activare a clauzei de salvgardare de către Comisia Europeană, care va duce la returnarea fondurilor europene acordate României.
Potrivit federaţiei sindicale, reorganizarea preconizată va afecta din punct de vedere administrativ derularea calendarului de activităţi privind acordarea sprijinului financiar fermierilor, având în vedere că în anul de cerere 2023 s-au depus 759.976 cereri unice de plată, pentru o suprafaţă de peste 9,98 milioane de hectare, care trebuie gestionate pentru a demara plata avansului începând cu data de 16 octombrie 2023 şi plata regulară, începând cu data de 1 decembrie 2023.
În privinţa desfiinţării posturilor de şef birou din structurile APIA, sindicaliştii afirmă că reorganizarea propusă de proiectul de OUG afectează semnificativ capacitatea instituţională a APIA, întrucât foarte multe structuri nu vor avea asigurată schema de personal precum şi sistemul de control necesar implementării intervenţiilor din PS PAC 2023-2027.
Potrivit Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea APIA, instituţia are în subordine 42 de centre judeţene cu personalitate juridică, iar acestea sunt organizate în 262 de centre locale, conduse de câte un şef de birou.
Centrele locale ale APIA au atribuţii în primirea, verificarea, autorizarea cererilor de plată, iar „desfiinţarea funcţiei de şef birou duce la grave dezechilibre în ceea ce priveşte respectarea calendarului de lucru”, cu consecinţe asupra capacităţii de procesare a dosarelor aflate în gestiune şi, inevitabil, la depăşirea termenelor impuse de actele normative europene şi naţionale.
Sindicatul explică necesitatea, la nivelul APIA, a funcţiilor de conducere care au o pondere importantă pentru a se asigura fluxul de control, ca o condiţie de acreditare, separarea atribuţiilor, între funcţiile operaţionale şi funcţiile financiare/de plată, responsabile cu achiziţiile publice şi compartimentele tehnice şi economice, cerinţe de separare a atribuţiilor care depind de alocarea de personal, respectiv de resursele profesionale.
Totodată, şi în activitatea de control, APIA trebuie să respecte o serie de reguli, cererea de plată fiind autorizată numai după realizarea unui număr suficient de controale menite să garanteze conformitatea cu normele Uniunii. Una dintre acestea vizează obligativitatea respectării principiului celor „4 ochi”, care implică împărţirea clară a sarcinilor în doi paşi: pe de o parte iniţierea şi pe de altă parte verificarea, efectuate de persoane diferite.
În ceea ce priveşte obligativitatea de a avea un număr de minimum 10/20/40 de posturi de execuţie pentru constituirea unui serviciu/direcţii/direcţii generale şi numărul total al funcţiilor de conducere din cadrul fiecărei autorităţi sau instituţii publice de maximum 8% din numărul total al posturilor aprobate, Federaţia afirmă că aceste măsuri propuse prin proiectul de ordonanţă de urgenţă conduc la lipsa unui mijloc consistent de susţinere a profesionalizării funcţionarilor publici, afectând nivelul motivării personalului, al productivităţii şi al performanţei.
Mai mult decât atât, afectarea majoră a structurii organizatorice actuale va conduce în mod necesar la repunerea în discuţie a acreditării Agenţiei pentru a verifica în ce măsură noua structură organizatorică rezultată în urma reorganizării îi permite acesteia să exercite funcţiile principale în ceea ce priveşte cheltuielile FEGA şi FEADR.
În ceea ce priveşte măsura care vizează ca, începând cu data de 1 iulie 2024, instituţiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea autorităţilor publice centrale/judeţene sau locale să-şi poată desfăşura activitatea dacă au peste 50 de posturi aprobate conform legii şi efectiv ocupate în structurile organizatorice, sindicaliştii din APIA afirmă că aplicarea acestei prevederi va afecta structura organizatorică a APIA acreditată la nivelul Comisiei Europene.
De asemenea, în documentul transmis Guvernului, federaţia sindicală solicită menţinerea acordării voucherelor de vacanţă şi a indemnizaţiei de hrană pentru întreg personalul APIA şi nu doar pentru cei cu venituri salariale brute lunare sub 10.000 lei.
În acest context, Federaţia Naţională a Sindicatelor APIA consideră că se impune modificarea proiectului, în sensul introducerii unor excepţii de la aplicarea măsurilor din proiect pentru întreg personalul APIA.
APIA a fost înfiinţată în anul 2004, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, o instituţie cu personalitate juridică, finanţată integral de la bugetul de stat, responsabilă cu gestionarea fondurilor europene şi naţionale destinate susţinerii agriculturii.
Cu structura organizatorică din prezent, APIA a reuşit să absoarbă 98% din fondurile europene fiind una dintre cele mai performante instituţii publice cu atribuţii în absorbţia fondurilor europene. Cuantumul plăţilor realizat de APIA este de 35 de miliarde de euro, respectiv 19,90 miliarde euro din FEGA, 6,44 miliarde de euro din FEADR şi 9,57 miliarde euro din bugetul naţional.
APIA derula la înfiinţarea sa sub 10 forme de sprijin destinate fermierilor români, iar în prezent derulează prin aparatul central, centrele judeţene şi locale peste 100 de scheme/măsuri şi submăsuri de plată, cu fluxuri procedurale extrem de complexe.
Cat de lipsiți de bun simt mai sunteți, regula celor 4 ochi a dispărut de mult, de la primirea cererilor și pana la începutul noii campanii ce fac salariații? Personalul din Apia în proporție de 90% nu este de specialitate, este un refugiu al pilosilor care vin pe teren sau sunt cuibăriti în birouri și numai strâmbă din nas
După depunerea cererilor , angajații APIA gestionează in sistemul informatic cererile fermierilor , sunt mulți pași pana banii ce survin fermierilor intra in conturile acestora . V as invita intr un centru sa vedeți care este parcursul unui dosar gestionat de către un funcționar Apia si o sa va schimbați pararea radical .
LA APIA CHIAR SE MUNCESTE,DE .ULTE ORI FAC SI TREABA CELOR DE LA AFIR PEIN GESTIONAREA PACHETULUI 10,SI DISARELE SUNT LUATE DE NENUMARATE ORI PE MANA ANGAJATULUI.ESTE BI E DE STIUT FAPTUL CA PENTRU A GESTIONA PESTE APROAPE 100 DE SCHEME ATAT PE VWGETAL CAT SI PE ZOOTEHNIE ÎȚI TREBUIE PREGATURE,NU SUN PILOSI LA APIA.ACOLO CHEAR SE MUNCESTE.