Urmăreşte canalul Agrobiznes pe WhatsApp
Rusia a lansat două atacuri cu rachetă şi a avariat un pod strategic peste estuarul râului Nistru, în regiunea Odesa, au anunţat miercuri oficialii locali şi compania naţională de căi ferate Ukrzaliznytsia, ceea ce ar putea afecta planurile Ucrainei vizând creşterea exporturilor de cereale prin porturile de la Dunăre, transmite Reuters.
Acest pod, pe care trec o şosea şi o cale ferată, face parte din singura magistrală feroviară controlată în totalitate de Ucraina spre porturile de la Dunăre şi este considerată de autorităţile de la Kiev ca o rută promiţătoare pentru exporturile de cereale, în situaţia în care porturile ucrainene de la Marea Neagră vor fi blocate.
Primul atac cu rachetă a avut loc marţi seara şi imaginile de la locul exploziei arătau pagube semnificative pe porţiunea podului ce cuprinde şoseaua.
Cu toate acestea, oficialii locali apreciau că podul ar putea fi reparat rapid. Cel de al doilea atac a avut loc miercuri dimineaţă şi până acum nu există informaţii cu privire la situaţia podului.
Cu toate acestea, Rusakov a precizat că ponderea cargourilor cu cereale în livrările totale ale portului Ismail nu era foarte mare, astfel încât „nu vor fi modificări semnificative”.
Datele furnizate de compania naţională de căi ferate Ukrzaliznytsia arată că la mijlocul lunii aprilie aproximativ 1.000 de vagoane cu diferite încărcături, dintre care 238 de vagoane încărcate cu cereale, erau în gara din Ismail, principalul port la Dunăre al Ucrainei.
Mai mulţi oficiali din Ministerele Agriculturii şi Transporturilor din Ucraina au anunţat că ţara vecină vrea să îşi majoreze capacitatea de export a porturilor de la Dunăre, pentru a permite ca cerealele să ajungă în porturile româneşti de la Marea Neagră.
Separat, directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Florin Goidea, a anunţat zilele trecute că Ucraina a trimis până acum în portul românesc Constanţa aproximativ 80.000 de tone de cereale, fiind aşteptate să sosească cantităţi şi mai mari.
Capacitatea de stocare în portul Constanţa este de aproximativ două milioane de tone, iar anul trecut au fost gestionate de aici exporturi de aproximativ 24 milioane de tone.
Traderii din Ucraina spun că, în absenţa unei rute feroviare directe, livrările de cereale se pot face pe căile rutiere. În plus, cerealele pot fi livrate şi prin partea de nord pe o rută care trece prin Republica Moldova.
Exista şi o altă rută feroviară până la Ismail, care trecea pe teritoriul republicii separatiste Transnistria, însă la începutul lunii martie un pod important de-a lungul acestei rute a fost de asemenea aruncat în aer.