Propunerea legislativă privind condițiile de transport al animalelor în UE este blocată, deși a fost prezentată de Comisia Europeană acum doi ani, iar fermierii au respins textul (AFP).
Bruxelles-ul a propus limitarea la 9 ore a călătoriilor pentru animalele destinate sacrificării, spațiu mai mare în camioane și protecție împotriva temperaturilor extreme prin obligativitatea transportului nocturn atunci când ziua este prea cald.
De ce s-au blocat negocierile
Discuțiile s-au prelungit, pe fondul eforturilor unor state membre și al formațiunilor de dreapta din Parlamentul European de a sprijini fermierii încă din 2024, odată cu începutul protestelor.
Soarta textului este incertă, iar în Parlament nu există un calendar: „situația este complet blocată”, spune Tilly Metz (Verzi, Luxemburg).
Pozițiile raportorilor din Parlament
Pentru Tilly Metz, legea nu avansează deoarece „pune sub semnul întrebării creșterea intensivă a animalelor”; ea insistă că nu va renunța, invocând susținerea publică pentru drepturile animalelor.
Daniel Buda (România) susține o revizuire țintită a legislației din 2005, pe care o consideră „una dintre cele mai avansate din lume”.
El arată că sindicatele agricole se opun și că „nu poate ignora” îngrijorările lor.
Ce permite legislația actuală (2005)
Legea în vigoare autorizează călătorii între 8 și 28 de ore, în funcție de specie, fără pauze obligatorii pentru porci — aspect criticat de organizațiile pentru drepturile animalelor.
Intervalul termic permis în camioane este 5–30°C, cu toleranță suplimentară de +5°C.
Argumentele industriei zootehnice
Reprezentanții sectorului susțin că reglementarea actuală este „destul de bine făcută”, iar problemele reale țin de lipsa controalelor, în special la frontiere.
Un argument controversat invocat împotriva reducerii densității: „animalele stau mai sigur când sunt mai aproape unele de altele”, afirmă Patrick Benezit (FNSEA).
Proiectul UE este inspirat de avizele EFSA, Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară, care recomandă „mai mult spațiu, temperaturi mai scăzute și călătorii mai scurte” pentru îmbunătățirea sănătății animalelor, element-cheie pentru siguranța lanțului alimentar.
Criticile ONG-urilor
Organizațiile de mediu semnalează „numeroase lacune” într-o lege veche de 20 de ani. Spațiul prevăzut pentru animale în vehicule este vag și insuficient, subliniază Tea Dronjic (Animal Welfare Foundation).
ONG-urile au documentat camioane blocate zile sau săptămâni la granița Bulgaria–Turcia, cerând controale mai stricte la frontiere și reguli consolidate în toată UE.
Comisia Europeană amintește că statele membre și eurodeputații decid. „Sperăm să o poată adopta rapid”, transmite Executivul comunitar.
Până atunci, textul rămâne în impas, între presiunea pentru protecția animalelor și îngrijorările economice ale fermierilor.