Porturile și terminalele din Polonia pierd milioane din cauza opririi aproape totale a tranzitului de cereale ucrainene. Acest lucru a fost declarat de către Laura Gołowac, președinta grupului logistic CSL, a declarat pentru publicația poloneză Rynek Infrastruktury.
Potrivit acesteia, depozitele din Gdańsk, Gdynia și Szczecin stau nefolosite, în timp ce România, Germania și Turcia, state vecine, deservesc activ mărfurile ucrainene, dar blochează pătrunderea acestora pe piețele lor interne.
Gołowac a reamintit că tranzitul este un proces legal și complet controlat: vagoanele încărcate cu cereale ajung în porturi, unde sunt transbordate pe nave și pleacă imediat spre destinație.
Cu toate acestea, din cauza protestelor politice și a întârzierilor administrative de la frontieră, camioanele și vagoanele sunt blocate timp de mai multe zile.
„Pierdem bani din tarifele feroviare, taxele portuare și serviciile de expediere, în timp ce alții câștigă”, spune șefa CSL.
Blocarea tranzitului de cereale afectează și piața muncii din Polonia: terminalele goale amenință cu reduceri de personal, iar companiile de transport riscă falimentul, avertizează mediul de afaceri polonez.
Logisticienii solicită Ministerului Infrastructurii și serviciilor vamale să revizuiască procedurile și să restabilească fluxul de tranzit, pentru ca Polonia să nu piardă venituri și să nu cedeze teren în fața concurenței.
Potrivit informațiilor actuale, situația în punctele de trecere a frontierei dintre Ucraina și Polonia este stabilă – nu există cozi sau blocaje de transport. Totuși, astfel de riscuri persistă, a avertizat ambasadorul Ucrainei în Polonia, Vasyl Bodnar.