Creditele de angajament prevăzute în acest an pentru infrastructura principală de irigaţii, inclusiv pentru Canalul Siret-Bărăgan, se ridică la 2,8 miliarde de lei, iar pentru cele 41 de amenajări aflate în lucru mai avem un miliard de euro, a declarat, ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Florin Barbu.
Barbu a subliniat că:
„Trebuie să facem investiţii pe infrastructura principală de irigaţii, acolo unde fermierii au accesat fonduri europene. Avem credite de angajament 2,8 miliarde de lei, pentru noi contracte, inclusiv pentru Siret- Bărăgan, şi un miliard de euro pentru cele 41 de amenajări pe care le avem în lucru în momentul de faţă.
Până acum avem reabilitate 1,4 milioane de hectare şi complementar am avut o alocare de 500 de milioane de euro din Planul Strategic pentru infrastructura secundară de irigaţii, prin care încă 680.000 de hectare vor fi reabilitate, cu echipamente cu tot de irigat. Este vorba de un sprijin de 1,5 milioane de euro fără cofinanţare, inclusiv TVA este eligibil”.
De asemenea, ministrul a precizat că sunt prevăzute şi anul acesta sume în buget pentru a da fermierilor apă gratuită pe infrastructura principală de irigaţii.
„Anul trecut şi anul acesta avem în buget 100 de milioane de euro pentru apă gratuită şi decontarea a 50% din consumul de energie pe fiecare staţie de punere sub presiune. Am mai auzit zvonul că nu mai avem bani de apă. Avem 100 de milioane de euro în bugetul Ministerului Agriculturii”.
În ceea ce priveşte Canalul Siret-Bărăgan, ministrul a transmis că la sfârşitul lunii aprilie ar trebui să înceapă lucrările având în vedere finalizarea licitaţiei.
Barbu:
„La sfârşitul lunii aprilie ar trebui să fim cu utilajele pe Canalul Siret-Bărăgan. A fost o licitaţie, contestată la CNSC, dar am înţeles că a trecut. Au depus oferte două consorţii mari, formate din firme româneşti”.
Canalul Magistral Siret – Bărăgan, un proiect început în anul 1986 pe râul Siret, între Barajul Călimăneşti şi Lacul Dridu, trebuia să aibă o lungime de 198 de kilometri, iar construirea sa urma să aducă beneficii economice pe trei planuri: asigurarea apei pentru irigaţii în Bărăgan, reducerea riscului producerii de inundaţii în lunca Siretului şi utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri.
În anul 2012 se estima că pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de o investiţie de 3,5 miliarde de euro, iar finalizarea sa ar fi putut asigura irigarea a 10% din terenul agricol al României.
Acesta, însă, a intrat într-un proces de degradare continuă a lucrărilor aflate în diverse faze de execuţie, fiind necesară intervenţia de urgenţă prin lucrări de reabilitare, modernizare şi punere în valoare.
Potrivit datelor furnizate de Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare (ANIF), realizarea acestui obiectiv de investiţii va permite irigarea cu cheltuieli minime a suprafeţelor agricole, întrucât aducţiunea apei este gravitaţională.
În prezent, proiectul se află în etapa I pentru primii 23 km ai tronsonului I, cu o lungime de 50 km, aflat pe raza judeţului Vrancea.
Din cadrul obiectivelor ANIF aflate în execuţie lucrări, în anul 2025 sunt estimate a se finaliza un număr de 13 obiective de investiţii.
Pentru realizarea acestor obiective cât şi pentru continuarea investiţiilor în infrastructura principală de irigaţii, ANIF are alocată suma de 876,23 milioane de lei în 2025.