32 C
luni, 17 iunie, 2024

-

HomepageArticoleFocul bacterian Erwinia amylovora - sfaturi pentru control

Focul bacterian Erwinia amylovora – sfaturi pentru control

Focul bacterian este o boală produsă de Erwinia amylovora care afectează părul, mărul și gutuiul. Infecțiile apar frecvent în timpul înfloririi sau la florile târzii în decursul celor trei săptămâni de la căderea petalelor.

Cum se răspândește focul bacterian

Focul bacterian supraviețuiește iarna în țesutul viu din jurul marginilor canceroase, iar când umiditatea este ridicată primăvara, agentul patogen se scurge din aceste cancere.

Această secreție este atractivă pentru albine, muște și alte insecte care transferă agentul patogen la flori. Celulele patogene pot fi, de asemenea, mutate de la cancerele vechi la flori prin ploaie stropită și dusă de vânt.

Celulele patogene se multiplică rapid pe stigma florală bogată în nutrienți când temperaturile sunt calde.

Celulele bacteriene pot fi apoi spălate în stilul floral (de obicei din ploaie sau rouă abundentă), unde pot invada florile prin nectar. Odată ce primele flori sunt infestate, se formează picături de secreție cu până la un miliard de celule bacteriene per picătură (Slack et al. 2017).

De ce se usucă pomii atacați de focul bacterian

Insectele și ploaia pot duce agentul patogen către alte flori. Dacă focul bacterian reușește să infecteze fructul în dezvoltare, boala se răspândește prin spațiile intercelulare și apoi prin țesutul transportator al pomului (xilem).

Acesta ucide țesuturile tinere ale gazdei pe măsură ce progresează, creând leziuni caracteristice și cancere. Celulele patogene migrează în interiorul pomului mult înainte de apariția simptomelor vizibile, unde se pot acumula în alte țesuturi susceptibile.

Printre aceste țesuturi susceptibile se numără vârfurile de creștere de un an și portaltoii susceptibili, cauzând infecții îndepărtate de infecția inițială.

De exemplu, într-un studiu din Michigan, bacteriile focului bacterian s-au deplasat în medie cu 6 cm pe zi în creșterea nouă și 4 cm pe zi în creșterea lemnoasă la măr de cinci ani.

Simptome ale focului bacterian

Cancerele care supraviețuiesc iernii pot apărea negre, gri sau violet. Cancerele mai vechi pot avea țesut uscat și adâncit. Dacă scoarța este tăiată de la marginea unui cancer activ, pete roșiatice pot fi observate în lemnul de lângă marginea cancerului.

Simptomele pe flori devin evidente la una până la două săptămâni după infecție. Receptaculul floral, ovarul și pedunculii devin îmbibați cu apă și capătă un aspect pal, verzui-gri.

Ulterior, țesuturile se usucă și devin maro până la negru. În perioadele de umiditate ridicată, mici picături de secreție bacteriană se formează pe țesuturile îmbibate cu apă și decolorate.

Picăturile de secreție sunt inițial albe cremoase, devenind de parcă de chihlimbar cu trecerea timpului.

Vârfurile lăstarilor se pot ofili rapid. Frunzele de pe lăstarii bolnavi prezintă adesea înnegrire de-a lungul nervurii principale și a nervurilor secundare înainte de a deveni complet necrotice.

Element diagnostic cheie: Frunzele rămân ferm atașate de gazdă după moarte. Numeroși lăstari bolnavi conferă pomului un aspect ars, pârjolit. De aici și numele bolii.

Infecțiile portaltoilor se dezvoltă de obicei în apropierea locului de altoire, ca urmare a mișcării interne a agentului patogen prin pom sau a infecției lăstarilor de rădăcină.

Scoarța portaltoilor infectați poate prezenta îmbibare cu apă, decolorare purpurie până la neagră, crăpături sau semne de secreție bacteriană.

Dungi roșu-maronii pot fi evidente în cambiu, chiar sub scoarță. Simptomele de foc bacterian la portaltoi pot fi confundate cu putregaiul coletului cauzat de Phytophthora.

Focul bacterian – sfaturi pentru control

Plantarea pe portaltoi rezistent: Portaltoii rezistenți (de exemplu, seria Geneva pentru meri) nu reduc susceptibilitatea altoiului, dar ajută la prevenirea morții pomilor din cauza focului bacterian la portaltoi.

Igiena de iarnă: Eliminați complet posibil cancerele vechi de foc bacterian. Ideal ar fi să tăiați focul bacterian înainte de a progresa, astfel încât părțile infectate să poată fi îndepărtate imediat din livadă.

Comparativ cu tăierile făcute vara, cele de iarnă pot fi făcute mai aproape de marginea vizibilă a cancerului. În timpul iernii, agentul patogen este limitat la zona cancerată. Tăiați sub cancer.

Aplicările târzii de cupru în perioada de repaus pot îmbunătăți igiena livezii, reducând astfel nivelurile de inocul înainte de primăvară.

Gestionarea mediului din livadă: În afară de temperaturile calde, este necesară umiditatea pentru a iniția infecțiile. O umiditate de doar două până la trei ore din rouă sau ploaie ușoară este suficientă pentru a declanșa infecția.

Gestionați buruienile și culturile de acoperire pentru a limita umiditatea relativă. Nu irigați în timpul înfloririi.

Evitați să plantați în apropiere plante gazdă a focului bacterian

Dacă doriți să plantați în apropierea livezii sau grădinii garduri vii, evitați specile gazdă ca să nu contribuie la apariția bolii.

Plantele ornamentale gazde ale focului bacterian: gutui japonez, gutui ornamental și euonymus (specii din genul Chaenomeles), amelanchierul oval și cotoneasterul (specii
Cotoneaster), medlar (Mespilus), piracanta (Pyracantha), stranvaesia și photinia (Photinia davidiana), photinia nussia (Photinia nussia) și mosmonul (Eriobotrya) – sunt, de asemenea,
plante-gazdă.

Sunt infectați și arbuștii sălbatici: păducel, păducel englezesc, porumbar (specii din genul Crataegus), scoruș, mure, sorb etc. (specii din genul Sorbus, cu excepția Sorbus intermedia).

Îndepărtarea florilor în pomii tineri: Îndepărtarea florilor în pomii tineri și eliminarea florilor târzii limitează numărul de flori și astfel reduce punctele potențiale de infecție.

În două studii din 2020, îndepărtarea florilor la stadiul de buton roz pentru pomii tineri încă insuficient productivi a redus infecțiile la 0, comparativ cu 71-77 per 100 de inflorescențe la controalele tratate cu apă și 5-17 per 100 de ciorchini la pomii tratați cu cupru solubil (DuPont 2022).

Menținerea vigorii moderate a copacilor: Moderarea vigorii nu va preveni infecția, dar poate reduce daunele pomului prin limitarea cantității de creștere nouă și mai susceptibilă.

Igiena de vară

Primăvara, bacteriile se scurg din cancere și atrag furnicile, albinele, viespile și alte insecte, de aceea insectele cum ar fi furnicile sau viespile trebuie în măsura posibilităților ținute la distanță de livadă, iar pentru albine trebuie evitată amplasarea stupilor în apropierea unei livezi afectate de boală.

Tăierea materialului infectat cu foc bacterian imediat după apariția infecțiilor este foarte recomandată. Eliminați ramurile infectate la peste 30 cm sub țesutul vizibil infectat, în lemn de 2 ani sau mai vechi.

Tăierile pentru îndepărtarea ramurilor afectate făcute la 7-9 cm de locul de inserție a ramurii, pot reduce semnificativ numărul de cancere. Deși cancerele mici se vor reformă pe multe dintre aceste tăieri, acestea pot fi eliminate în timpul tăierii de iarnă.

La pomii tineri din primul până în al treilea an infectați ar trebui să fie eliminați și distruși. În pomii tineri viguroși, bacteriile se mișcă rapid prin aceștia, iar tăierile sunt puțin probabil să fie eficiente.

Evitați tăierile puternice și fertilizarea excesivă cu azot. Aceste practici stimulează o creștere suculentă excesivă a frunzelor și a lăstarilor. Noile creșteri sunt foarte sensibile la infecția cu focul bacterian.

Pentru cele mai bune norme de fertilizare, faceți analiza solului și urmați recomandările.

Focul bacterian – tratamente de prevenire

Pentru evitarea răspândirii bolii nu trebuie neglijată perioada realizării tratamentelor la pomi cu produse ce conțin cupru (hidroxid de cupru, oxiclorură de cupru).

În special, tratamente cu produse pe bază de cupru sunt recomandate după ploi, iar în scopuri preventive mai poate fi utilizat fosetilul de aluminiu.

Important! În timpul verii există riscul de infecție a rănilor după grindină. Realizați tratamente.

Infecțiile cu focul bacterian sunt posibile între fenofaza de buton alb și sfârșitul înfloririi. După căderea precipitațiilor sau în condiții de umiditate ridicată și temperaturi înalte, bacteria poate pătrunde în flori.

Specialiștii FIBL recomandă tratamente cu produse cum ar fi Laminarina (Vacciplant) în scop profilactic, Aureobasidium pullulans ( de ex. de aplicat Blossom Protect în perioada înfloririi).

Produse pe bază de Bacillus subtilis tulpina QST 713 aplicate de la deschiderea petalelor la fel sunt eficiente (de ex. Serenade Aso 4,0-8,0l/ha).

Utilizați modele de îmbolnăviri (inclusiv stații meteo) pentru a vedea riscul de infectare pe întreaga perioadă de înflorire.

În SUA se utilizează produse pe bază de AcibenzolarS-metil (Actigard) pentru activarea sistemelor naturale de apărare din culturi.

Totodată, produsele ce conțin antibiotice (streptomicina sau kasugamicina, oxytetraciclina) sunt eficiente, doar că acestea nu sunt omologate la noi.

Bibliografie:

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.