Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR), care a devenit funcţional în România începând de joi, ar urma să genereze o rată de colectare a ambalajelor de peste 90% începând din 2026, a afirmat ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet la evenimentul de lansare a SGR.
El a subliniat că Sistemul Garanţie Returnare este „o garanţie pe care o lăsăm copiilor noştri, ca mesaj, ca atitudine” şi este al doilea cel mai mare din Europa, după cel al Germaniei.
Acesta a menţionat că în prezent este deschis primul centru de colectare, de sortare şi numărare în comuna Bonţida, din judeţul Cluj, centru care, în opinia conducerii RetuRO este suficient pentru luna decembrie, având în vedere că în această lună, statistic, cam 2% din ambalaje vor fi SGR.
În ceea ce priveşte micii comercianţi, ministrul Mediului a explicat că aceştia vor colecta manual recipientele, vor plăti cash persoanelor care vor returna recipiente la magazin şi, când vor colecta suficiente, compania RetuRO va veni şi le va colecta în saci speciali, cu sigilii şi magazinelor li se vor plăti nu doar garanţia, ci şi tariful de gestionare, adică o sumă de bani pentru fiecare ambalaj SGR pe care îl vor gestiona.
Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) a devenit funcţional în România începând de joi, ocazie cu care ţara noastră va deţine al doilea cel mai mare sistem de acest fel din Europa, după Germania, din punct de vedere al numărului de ambalaje procesate.
Practic, din 30 noiembrie 2023, românii care vor plăti o garanţie de 50 de bani atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant, pot să returneze ambalajul la unul dintre punctele de returnare organizate de către comercianţi, ocazie cu care va primi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionaţi de prezentarea bonului fiscal.
Un detaliu important este şi faptul că ambalajele purtătoare de garanţie vor intra pe piaţă gradual, fiind vorba de o perioadă tranzitorie până la epuizarea stocurilor de produse existente deja la raft. Astfel, produsele în ambalaje non-SGR, care se află, deja, în stocul producătorilor sau al comercianţilor, mai pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024. Începând din 1 iulie 2024, nu se vor mai putea introduce pe piaţă produse care intră sub incidenţa SGR, fără să fie inscripţionate cu logoul şi codul de bare specific.
În acelaşi timp, administratorul SGR, societatea RetuRO, atrage atenţia că recuperarea garanţiei va fi valabilă, după data de 30 noiembrie, doar pentru ambalajele cu sigla „Ambalaj cu garanţie”, deci nu şi în cazul ambalajelor existente, la ora actuală, în stocul comercianţilor.
Pentru a fi returnate, ambalajele să fie intacte, nedegradate şi nedeformate, respectiv să nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca acestea să poată fi scanate după formă şi dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare şi sortare. În plus, recipientele trebuie să fie golite de conţinut, deoarece orice cantitate de lichid care rămâne în acestea le afectează greutatea şi există posibilitatea să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate şi cântărite.
Administratorul SGR a lansat campania „Hora Reciclării”, cu scopul de a încuraja toţi românii să înveţe trei paşi simpli către o Românie mai curată şi mai verde: căutăm în magazine etichete cu simbolul „Ambalaj cu garanţie” şi plătim garanţia de 50 de bani; returnăm ambalajele în stare intactă la un punct de returnare; recuperăm garanţia de 50 de bani pentru fiecare ambalaj.
În ceea ce priveşte infrastructura de numărare şi sortare a ambalajelor de băuturi colectate de la comercianţi, până la momentul actual au fost anunţat trei fabrici în: judeţul Bacău (localitatea Nicolae Bălcescu), judeţul Timiş (la Giarmata) şi Cluj (comuna Bonţida). Dintre acestea, centrul de la Bonţida a fost primul inaugurat în data de 27 noiembrie.