10.7 C
București
miercuri, 20 noiembrie, 2024

-

HomepageAdvGigantul mondial al laptelui Lactalis detronează concurentul Danone din poziția de lider...

Gigantul mondial al laptelui Lactalis detronează concurentul Danone din poziția de lider al industriei alimentare franceze

Gigantul mondial al laptelui Lactalis, care continuă să fie o afacere de familie încă de la înființarea sa în 1933, a anunțat săptămâna trecută că a depășit 28 de miliarde de euro în vânzări pe anul 2022, detronând astfel concurentul Danone din poziția de lider al industriei alimentare franceze, transmite France24, scrie rfi.ro.

Grupul care se află în spatele camemberturilor Président, mozzarella Galbani, brânza cu găuri Leerdammer și laptele Parmalat intră astfel în top 10 al industriei alimentare din lume.

Celălalt gigant francez, Danone, acum al unsprezecelea în lume, a avut vânzări de aproape 27,7 miliarde de euro în 2022.

Nestlé, numărul unu la nivel mondial, are o cifră de afaceri de peste 95 de miliarde de euro.

Compania Besnier, devenită Lactalis în 1999, a parcurs un drum lung de la cele 35 de bucăți de Camembert produse în prima zi în fabrica de brânzeturi din Laval (vestul Franței) de către fondatorul său André Besnier, în 1933.

Compania necotată la bursă a devenit un gigant în sectorul produselor lactate prin achiziții, mai întâi în Franța, în anii 1970 și 1980, apoi la nivel internațional.

Dar nu a fost ușor: preluarea controlului asupra liderului italian Parmalat în 2011 (după Galbani în 2006) a propulsat Lactalis pe primul loc în lume în domeniul laptelui și a declanșat un val de proteste în țară.

Recent, preluarea companiei Nuova Castelli, specializată în brânzeturi tradiționale, în special parmigiano reggiano AOP (Denumirea de origine protejată – n.t.) și mozzarella di bufala campana, a stârnit, de asemenea, reacții.

Dar mărcile italiene au prosperat de atunci, susține Lactalis, care a ales Italia – a patra piață ca mărime a grupului, după Franța, SUA și Canada – pentru a-și prezenta bilanțul la aproape 90 de ani.

Binele nu face zgomot, zgomotul nu face bine

În 2022, Lactalis a prelucrat 22,6 miliarde de litri de lapte în brânză, iaurt, unt, smântână etc. Iar cifra sa de afaceri a crescut cu mai mult de cinci ori din 2000, anul în care Emmanuel Besnier, nepotul lui André, a preluat conducerea.

Peste 100 de companii au fost cumpărate în acest timp, în principal prin împrumuturi bancare (6,45 miliarde de euro datorie netă până în 2022).

Modelul său familial (fratele și sora lui Emmanuel Besnier fac parte din consiliul de supraveghere, fără a avea un rol public) are meritul de a plasa Lactalis „într-un orizont de timp puțin mai lung, cu o mai mare regularitate și, de asemenea, uneori mai multă reactivitate” în comparație cu concurenții, a declarat Emmanuel Besnier la o conferință de presă la Parma.

Activitatea Lactalis a progresat semnificativ anul trecut (+28,4%), ajungând la 28,3 miliarde de euro, datorită creșterii prețului de vânzare al produselor sale, dar și datorită achizițiilor sale recente – în special o parte din marca de brânzeturi Kraft (cu excepția Philadelphia), populară în America de Nord, și Leerdammer.

În același timp, rentabilitatea sa a scăzut, cu un profit net de 384 de milioane de euro (-14% pe un an), pentru că nu a reușit să transpună în totalitate „inflația puternică a costurilor noastre” (lapte, ambalaje, energie etc.), a subliniat patronul.

Lactalis are 270 de unități de producție în 51 de țări și 85.000 de angajați. Produsele sale sunt vândute în 150 de țări.

În cadrul grupului coexistă adevărate catedrale industriale, în mare parte automatizate, dedicate producției de produse de consum curent, și „capele” mai tradiționale, unde se produc brânzeturi cu denumire de origine (Roquefort, Camembert de Normandie, Parmigiano Reggiano etc.).

Ambalajele nu conțin nicio mențiune despre Lactalis, ceea ce face dificil pentru consumatori să stabilească o legătură cu un grup recunoscut de mult timp pentru cultura sa de a păstra totul în secret. Familia Besnier însăși spune că este adeptă a preceptului Sfântului Vincent de Paul: „Binele nu face zgomot, zgomotul nu face bine”.

Dar criticile la adresa discreției Lactalis au atins apogeul în 2017-2018, în timpul gestionării haotice a crizei laptelui pentru sugari – zeci de sugari fuseseră infectați cu salmonella în Franța. Lactalis a fost recent pusă sub acuzare în acest caz.

Acum, grupul se deschide mai mult, prezentând jurnaliștilor fabricile sale și având un stand la Salon de l’agriculture (Expoziția de agricultură din Paris, n.t.).

Relațiile cu comunitatea agricolă, care a criticat mult timp Lactalis pentru că nu plătește suficient pentru laptele furnizat, s-au calmat în Franța. Emmanuel Besnier a fost chiar prezent, la sfârșitul lunii martie, la seara de omagiere a ex-președintei sindicatului principal din sector, FNSEA (Federația națională a sindicatelor agricole,n.t.), doamna Christiane Lambert.

Adv
Adv
Advertoriale și comunicate de la cele mai importante companii și organizații din agrobusiness-ul românesc.

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Citește și

Bayer și Orbia Netafim extind colaborarea cu noi produse pentru sectorul horticol

Divizia de Agricultură de Precizie a Orbia, Netafim, și...

Agritechnica 2025: Înregistrări deschise pentru expozanți

Agritechnica 2025, cel mai mare târg mondial de utilaje agricole, se va desfășura între 9 și 15 noiembrie, la centrul...

Soluții avansate post-recoltă: Creșterea profitabilității prin gestionarea precisă a depozitării la rece

În pomicultura modernă, gestionarea optimă post-recoltă este de o importanță crucială. Practicile post-recoltă, în special depozitarea la rece, joacă...

Purcari Wineries a înregistrat în primele nouă luni un profit net de 43,37 mln lei, în scădere cu 1%

Producătorul de vinuri Purcari Wineries a înregistrat în primele nouă luni un profit net de 43,374 milioane lei, în...
‹ adv ›

Comentarii

Alte articole