În portul românesc Constanţa docherii lucrează din greu de mai multe luni pentru a încărca nave cu cereale din Ucraina, pe lângă încărcăturile obişnuite din România şi ţările vecine fără ieşire la mare, transmite Reuters.
Aceasta este una din puţinele rute de export disponibile Ucrainei, care înainte de invazia rusească era unul din cei mai mari furnizori mondiali de cereale. Începând din luna februarie a acestui an, când invazia Rusească a obligat Ucraina să oprească livrările de cereale prin porturile sale de la Marea Neagră, exportatorii au livrat 1,46 milioane de tone de cereale din Ucraina prin portul Constanţa.
Operatorul portuar Comvex a informat că până la finalul acestei săptămâni va umple două nave, una care va transporta 30.500 de tone de porumb din Ucraina şi România spre Libia, şi o a doua care va transporta 45.000 de tone de porumb din Ucraina spre Iran.
Comvex a investit patru milioane de euro în a doua platformă de descărcare a barjelor, care a devenit operaţională la finele lunii iulie, şi astfel şi-a majorat capacitatea totală de procesare până la 84.000 de tone import şi 70.000 de tone export pe zi.
Anul trecut prin portul Constanţa a fost expediată o cantitate record de 25,2 milioane de tone de cereale din România şi ţările vecine fără ieşire la mare, Serbia, Ungaria, Republica Moldova şi Austria.
Cunoscută drept grânarul Europei, Ucraina speră să poată exporta 20 de milioane de tone de cereale aflate în silozuri şi 40 de milioane de tone de cereale din recolta actuală, iniţial din portul Odesa, iar ulterior din porturile Pivdennyi şi Chornomorsk pentru a putea face loc noii recolte.
Până la finele lunii iunie, Comvex a intermediat aproximativ 70% din cerealele şi alte produse ucrainene care au trecut prin portul Constanţa, inclusiv aproximativ 800.000 de tone de minereu de fier. Operatorul intenţionează să investească 60 de milioane de euro în acest an şi anul viitor pentru a-şi creşte operaţiunile, a spus Viorel Panait.
Însă transportul cerealelor din Ucraina este însă afectat de problemele cu infrastructura feroviară precum şi de nivelul redus al apelor Dunării care face ca barjele să nu poată fi încărcate la capacitate maximă.
Autorităţile portuare spun că 183.581 de tone de cereale sunt în prezent în drum spre Constanţa, port care va continua să exporte şi celelalte produse ucrainene care nu sunt acoperite de acordul cu privire la coridoarele maritime sigure, semnat la Istanbul, precum produse din oţel, minereu de fier şi ţevi.
Asociaţia Constanţa Port Business Association, al cărei preşedinte este acelaşi Viorel Panait, susţine că cei zece operatori portuari care pot intermedia produse ucrainene, pe lângă clienţii lor obişnuiţi, vor avea nevoie de investiţii în valoare de 340 de milioane de euro în echipamente pentru a accelera viteza de procesare.
Operatorii au cerut fonduri de la Uniunea Europeană şi garanţii guvernamentale pentru credite. În luna iulie, guvernul de la Bucureşti a anunţat că se gândeşte la un program pilot pentru achiziţionarea de echipamente „pentru a creşte viteza de funcţionare a terminalelor de cereale”. De asemenea, executivul lucrează la reabilitarea a 35 de linii de cale ferată datând din epoca comunistă şi blocate de mai mulţi ani de sute de vagoane ruginite.