Acordul istoric semnat vineri după-amiază la Istanbul produce deja primele efecte pe piața cerealelor. Prețul grâului a scăzut semnificativ la Chicago și pe bursa Euronext, cu aproape 6 la sută, adică la nivelul dinaintea războiului. Și prețul porumbului a scăzut cu aproape două procente.
Piețele speră că înțelegerea privind coridorul de trecere sigură pe Marea Neagră va ajuta țările dependente de importurile din Rusia și Ucraina, care împreună reprezintă 30% din comerțul mondial cu grâu.
Costurile cerealelor ar putea scădea și mai mult, dacă acordul va funcționa, dar pentru asta trebuie să mai așteptăm câteva săptămâni, sunt de părere experții. Analiștii economici iau în calcul și alți factori de care depind fluctuațiile de pe piețe – cursul dolarului și seceta, care afectează recoltele din Franța, România și Spania.
Un acord semnat fără strângeri de mână
La aproape cinci luni de la declanșarea războiului, Kievul și Moscova au fost de acord cu deblocarea exportului de cereale din Ucraina. Ceremonia de la Istanbul și documentul în sine dovedesc, însă, că cele două părți sunt în continuare dușmani de moarte. Reprezentanții Rusiei și Ucrainei nu au dat mâna, mai ales că nu au semnat un acord comun, ci fiecare a semnat cu Turcia și ONU.
Conținutul acestui acord, aprig negociat încă din aprilie, a fost semnat de secretarul general al Națiunilor Unite Antonio Guterres, de ministrul ucrainean al infrastructurii și de miniștrii apărării din Turcia și Rusia.
Așa cum a subliniat Kievul de la bun început, ucrainenii și rușii nu au semnat direct, reciproc, niciun document. Nici măcar nu au stat în același timp la masă, ci au discutat pe rând cu oficialii turci, sub privirile secretarului general ONU și ale președintelui turc Recep Erdogan.
La ceremonia de semnare a acordului a fost remarcată însă și prezența oligarhului rus Roman Abramovici, cel care a mai încercat să medieze, la începutul războiului, întâlniri între partea ucraineană și cea rusă, via Turcia.
Ce prevede acordul și ce rută vor urma navele
Acordul de la Istanbul acoperă un interval de patru luni, după care poate fi reînnoit. Va exista un centru de coordonare la Istanbul, unde vor fi delegați ai celor patru părți implicate: un ucrainean, un rus, un turc și un reprezentant al ONU. Acesta ar trebui să devină funcțional în cel mult două săptămâni, iar aici se va stabili calendarul de rotație a navelor în Marea Neagră.
Vapoarele comerciale vor pleca din trei porturi ucrainene la Marea Neagră – Odesa, Iujne și Ciornomorsk – și vor fi ghidate de piloți ucraineni în apele teritoriale, pentru a le feri de mine.
Rusia și Ucraina sunt de acord să respecte un coridor de navigație securizat prin Marea Neagră, liber de orice activitate militară. Vapoarele cu grâne vor fi inspectate la sosire și plecare în Turcia, cel mai probabil la Istanbul, care are două porturi comerciale majore, Haydarpașa și Ambarli. De aici, grânele ucrainene vor pleca prin Marea Marmara mai departe spre Mediterana și porturile de destinație.
Condițiile puse de Rusia
Inspectarea navelor cu cereale este cerința expresă a Moscovei, care vrea să se asigure că nu vor fi folosite pentru a fi livrate arme Ucrainei. Echipele de inspectori vor fi formate din reprezentanți ai celor patru părți, sub autoritatea centrului de coordonare de la Istanbul.
O altă condiție expresă a Moscovei a fost semnarea unui acord complementar, pentru a facilita exporturile agricole ale Rusiei de data aceasta, grav afectate de sancțiunile occidentale.