Noul deziderat al Politicii Agricole Comune (PAC) – o agricultură mai prietenoasă cu clima – reprezintă un obiectiv pe care fermierii, inclusiv cei români, nu ezită să-l atingă, deşi ceea ce denunţă ei este calea prin care se poate ajunge acolo, susţine preşedintele Asociaţiei Fermierilor din România (AFR), Daniel Botănoiu.
Acesta afirmă că fermierii care se luptă deja să facă rost de bani riscă să-şi vadă veniturile diminuate şi mai mult, în condiţiile în care vor trebui să investească în echipamente sau produse fitosanitare mult mai scumpe, iar cetăţeanul este cel care riscă să plătească indirect factura „dacă vrea să păstreze în farfurie alimente de calitate şi la un preţ corect”.
Potrivit sursei citate, energia este responsabilă pentru 77,01% dintre emisiile de gaze cu efect de seră din UE în 2019, iar dintre acestea transportul reprezintă aproximativ o treime.
Politica Agricolă Comună sprijină aproape şapte milioane de beneficiari din toate ţările Uniunii Europene. În exerciţiul financiar 2021, au existat aproximativ 6,4 milioane de beneficiari ai sprijinului pentru venit, 3,3 milioane de beneficiari ai măsurilor de dezvoltare rurală şi 120.000 de beneficiari ai sprijinului oferit de măsurile de piaţă.
‹ adv ›
România are alocată prin PAC suma de 21,65 miliarde euro pentru perioada 2021- 2027:
Pilonul I – 13,6 miliarde euro, din care pentru măsurile de piaţă – 363 milioane de euro;
Pilonul II – 6,9 miliarde euro pentru dezvoltare rurală.
La această sumă se adaugă finanţările prin mecanismul Next Generation EU, în valoare de 700 de milioane de euro. Din alocarea totală, pentru Planul Naţional Strategic în perioada 2023-2027 rămâne strict suma de 15,9 miliarde euro, a spus Botănoiu.
Astfel, începând din ianuarie 2023 urmează să fie puse în aplicare obiective mai ambiţioase în materie de mediu şi climă, aliniate la obiectivele Pactului Verde European – „Green Deal”, respectiv un set de iniţiative şi politici prin care Comisia Europeană şi-a propus să transforme Europa în primul continent neutru din punct de vedere al climei şi poluării, până în 2050.
În ceea ce priveşte flexibilitatea în acordarea fondurilor UE, noua PAC va introduce un nou mod de lucru, în cadrul căruia fiecare stat membru va elabora un Plan strategic naţional care să descrie modul în care vor fi îndeplinite obiectivele acestei politici, precum şi obiectivele Pactului Verde, astfel cum sunt descrise în strategia „De la fermă la consumator” şi în strategia din domeniul biodiversităţii.
Potrivit sursei citate, noua PAC se va axa pe performanţă şi pe norme mai simple la nivelul UE, iar un raport anual privind performanţa urmează să fie prezentat Comisiei de către statele membre începând cu 2024, însoţit de o reuniune anuală de evaluare.
Astfel, pentru noul PNS, una dintre principalele modificări ale fişei de intervenţie vizează categoria beneficiarilor eligibili pe schemele de procesare, propunerea fiind de a rămâne eligibile doar formele asociative, pentru a putea integra mai uşor materia primă în procesare. Principala modificare a intervenţiei vizează ridicarea plafonului sprijinului public, de la 2,5 milioane euro la 15 milioane euro.
De asemenea, sunt avute în vedere investiţiile în procesarea şi marketingul produselor agricole în vederea obţinerii unor produse alimentare şi produse transformate, altele decât cele prevăzute în Anexa 1 a Tratatului de Funcţionare a Uniunii Europene; condiţionarea, procesarea şi marketingul produselor agricole şi pomicole în afara exploataţiei prin intermediul formelor asociative; creşterea eficienţei energetice pentru unităţile de procesare existente.
În opinia sa, România va avea valabil PNS-ul începând cu data de 1 ianuarie 2023, chiar dacă Comisia Europeană a anunţat că până la 5 ianuarie 2021, nouă state membre, printre care şi România, nu au trimis planurile naţionale.
El a explicat că s-au întârziat foarte mult negocierile pe Regulamente la nivelul instituţiilor europene, pentru că din Parlamentul European au venit foarte multe lucruri legate de ambiţiile de mediu şi climă. De aceea, negocierile au fost „foarte dure şi au întârziat”.
În ceea ce priveşte oportunităţile şi riscurile pentru fermierii români legate de strategia „Farm to Fork” („De la fermă la furculiţă” n.r.), şeful AFR precizează că aceasta sugerează un mod liniar de gândire şi de aceea ar trebui să se numească: „De la fermă la furculiţă şi înapoi”, pentru că nu se referă doar la agricultură, ci şi la climă, mediu, sănătate, digitalizare, competitivitate, conservarea resurselor şi locuri de muncă locale şi regionale.
Acesta a menţionat că are în vedere şapte principii fundamentale pentru „o economie durabilă, rezistentă şi circulară”, iar acestea pot şi ar trebui să fie uşor de aplicat.
Nu în ultimul rând, el a menţionat că sistemele circulare şi agricole sunt de natură regenerativă. Acestea menţin şi îmbunătăţesc serviciile ecosistemice şi promovează biodiversitatea, diversitatea soluţiilor în toate aspectele tehnice, economice, socio-culturale şi de mediu.