28.3 C
București
joi, 26 septembrie, 2024

-

‹ adv ›
HomepageȘtiri AgricoleReuters: Rusia își extinde porturile la Marea Baltică pentru a crește exporturile...

Reuters: Rusia își extinde porturile la Marea Baltică pentru a crește exporturile agricole

Rusia, cel mai mare exportator mondial de grâu, îşi extinde porturile de la Marea Baltică în condiţiile în care, până în 2030, vrea să îşi majoreze exporturile de produse agricole cu 50% şi să îşi reducă dependenţa de rutele tradiţionale din Marea Neagră, au declarat pentru Reuters mai mulţi oficiali şi directori de companii.

Ţara, care în sezonul 2023/24 a exportat cel puţin 72 de milioane de tone de cereale, analizează acum posibilitatea de a intra pe noi pieţe din America Latină şi Africa, pentru a-şi diversifica destinaţiile dincolo de pieţele sale tradiţionale din Nordul Africii şi Orientul Mijlociu.

În ultimele decenii, Rusia s-a bazat pe porturile sale de la Mare Neagră, pentru a gestiona exporturile sale în creştere de produse agricole, dar conflictul cu Ucraina a făcut regiunea riscantă pentru shipping, în condiţiile în care ambele părţi lovesc în mod regulat facilităţile şi infrastructurile portuare ale celuilalt.

„Anul trecut, cu recolta sa record ne-a arătat că având în vedere ritmul încărcărilor pentru export, nu avem suficiente capacităţi”, a declarat Ksenia Bolomatova, director general adjunct la conglomeratul agricol de stat OZK, care deţine mai mult terminale de cereale la Marea Neagră.

‹ adv ›

În ultimele 18 luni, Rusia a inaugurat două noi porturi importante, Vysotsky şi Lugaport, în Golful Finlandei, nu departe de Sankt Petersburg, oraşul natal al preşedintelui Vladimir Putin.

Prima livrare de cereale a plecat din portul Vysotsky în luna aprilie 2023 în timp ce portul Lugaport a demarat operaţiunile în luna iunie a acestui an iar capacitatea este de aşteptat să ajungă la şapte milioane de tone la începutul lui 2025, potrivit proprietarului Novaport.

Dmitry Rylko, de la firma de consultanţă în agricultură IKAR, estimează că cele două porturi vor putea intermedia exportul a până la 15 milioane de tone de produse agricole, inclusiv cereale, pe an.

Asta ar reprezenta un sfert din exporturile de cereale ale Rusiei în sezonul 2024/25, estimate la 60 de milioane de tone.

În plus, firma privată Primorsky UPK are de gând să construiască un terminal de cereale în cadrul portului Primorsky, cu o capacitate de până la cinci milioane de tone.

Preşedintele Vladimir Putin a fixat drept obiectiv creşterea cu 50% a exporturilor de produse agricole până în 2030, în cadrul unei strategii care vizează consolidarea poziţiei Rusiei de superputere agricolă, alături de Brazilia, SUA şi China.

În ultimul deceniu, Rusia a devenit cel mai mare exportator mondial de grâu, porumb, orz şi mazăre dar continuarea creşterii ar putea fi frânată de blocajele apărute pe partea de capacităţi de shipping.

Multe porturi ruseşti au anunţat planuri care vizează majorarea capacităţilor după recoltele record din ultimii doi ani. Cu toate acestea, terminalele de la Marea Baltică sunt aşteptate să se extindă cel mai rapid.

„Expansiunea capacităţii terminalelor de la Marea Baltică este o chestiune de securitate şi suveranitate economică şi de transport”, a informat compania Novotrans într-un răspuns la o solicitare transmisă de Reuters.

Fluxurile comerciale şi livrările Rusiei nu au înregistrat perturbări majore în Marea Baltică, unde 96% din litoral aparţine ţărilor membre NATO.

În schimb, perturbările sunt în creştere în ceea ce priveşte transportul maritim prin Marea Neagră, ceea ce ar putea duce la diminuarea livrărilor mondiale de cereale, potrivit unui raport al Băncii Mondiale.

În urmă cu două săptămâni, o navă ucraineană care transporta cereale către Egipt a fost lovită de o rachetă în Marea Neagră în apropierea României.

În sezonul 2023/24, Rusia a exportat 62 milioane de tone de cereale pe cale maritimă iar 90% dintre livrări au fost făcute via Marea Neagră, în principal spre Orientul Mijlociu şi Nordul Africii. Însă această pondere ar urma să se reducă, pe măsură ce va fi extinsă infrastructura din Marea Baltică.

Calculele Reuters arată că, în ultimul sezon, porturile ruseşti de la Marea Baltică au încărcat 1,5 milioane de tone de cereale, de trei ori mai mult decât în sezonul anterior, dar asta reprezintă totuşi doar 2,4% din exporturile totale ale Rusiei.

„Din punct de vedere logistic, porturile de la Marea Baltică oferă multe avantaje pentru exporturile de cereale”, spune Darya Snitko, vicepreşedinte la Gazprombank, una dintre cele mai mari bănci din Rusia şi unul dintre cei mai mari finanţatori pentru fermierii ruşi.

Darya Snitko subliniază că dacă terminalele din Marea Baltică vor putea fi folosite de nave mai mari, asta va duce la diminuarea costurilor totale.

Citește mai multe știri agricole accesând acest link.

‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Citește și

BASF stabilește noi direcții pentru gestionarea portofoliului

În cadrul prezentării strategiei sale corporative, BASF stabilește o...
‹ adv ›

ANM: Cod galben de intensificări ale vântului în localităţi din trei judeţe

Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis, joi, o avertizare nowcasting Cod galben de vânt, valabilă în orele următoare...

Eurostat: Preţurile produselor agricole în UE au continuat să scadă în trimestrul doi din 2024

Preţurile produselor agricole în Uniunea Europeană (UE) au scăzut în trimestrul doi din 2024, comparativ cu perioada similară din...
‹ adv ›

Comentarii

Alte articole