Comisia Europeană a prezentat, joi, un set de acţiuni menite să ajute Ucraina să îşi exporte produsele agricole, în condiţiile în care în urma invaziei ruseşti şi a blocadei porturilor ucrainene, cerealele şi alte produse agricole ucrainene nu mai pot ajunge la destinaţie.
În aceste condiţii, este nevoie urgentă de a stabili rute logistice alternative care să utilizeze toate modurile de transport relevante, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.
Comisia prezintă un plan de acţiune pentru a stabili „culoare de solidaritate” cu scopul de a se asigura că Ucraina poate exporta cereale, dar şi că poate importa bunurile de care are nevoie, de la ajutor umanitar la hrana pentru animale şi îngrăşăminte.
Potrivit Executivului comunitar, mii de vagoane şi camioane aşteaptă efectuarea procedurilor vamale pe partea Ucrainei. Durata medie actuală de aşteptare pentru vagoane este de 16 zile, în timp ce la unele frontiere este de până la 30 de zile.
Multe alte loturi de cereale sunt în continuare depozitate în silozurile ucrainene, gata pentru export.
Printre provocări se numără dimensiunile diferite ale ecartamentului feroviar: vagoanele ucrainene nu sunt compatibile cu cea mai mare parte a reţelei feroviare a UE, astfel încât majoritatea mărfurilor trebuie transbordate în camioane sau vagoane care corespund ecartamentului standard al UE.
Acest proces necesită mult timp, iar instalaţiile de transbordare de-a lungul frontierelor sunt limitate.
Pentru a aborda aceste obstacole şi a institui culoarele de solidaritate, Comisia Europeană, împreună cu statele membre şi cu părţile interesate, va lucra pe termen scurt la următoarele acţiuni prioritare:
- material rulant de marfă suplimentar, nave şi camioane (Comisia invită actorii de pe piaţa UE să pună urgent la dispoziţie vehicule suplimentare;
- pentru a corela cererea şi oferta şi pentru a stabili contactele relevante, Comisia va institui o platformă logistică de corelare şi va solicita statelor membre să desemneze puncte de contact dedicate culoarelor de solidaritate – ghişeu unic);
- capacitatea reţelelor de transport şi a terminalelor de transbordare – ar trebui să se acorde prioritate transporturilor ucrainene de produse agricole exportate, iar administratorii de infrastructură ar trebui să pună la dispoziţie sloturi de cale ferată pentru aceste exporturi (Comisia invită actorii de pe piaţă să transfere urgent încărcătorii mobili de cereale către terminalele de frontieră relevante pentru a accelera transbordarea.
Un acord privind transportul rutier cu Ucraina va elimina, de asemenea, blocajele.
Pentru a încuraja operatorii de transport din UE să permită intrarea vehiculelor lor în Ucraina, Comisia va analiza, de asemenea, opţiunile pentru suplimentarea garanţiilor financiare; operaţiuni vamale şi alte controale – Comisia îndeamnă autorităţile naţionale să aplice o flexibilitate maximă şi să asigure un personal adecvat pentru a accelera procedurile la punctele de trecere a frontierei; depozitarea mărfurilor pe teritoriul UE – Comisia va evalua capacitatea de stocare disponibilă în UE şi se va coordona cu statele membre pentru a contribui la asigurarea unei capacităţi mai mari de depozitare temporară a exporturilor ucrainene.
Pe termen mediu şi lung, Comisia va lucra, de asemenea, la creşterea capacităţii de infrastructură a unor noi coridoare de export şi la stabilirea de noi conexiuni de infrastructură în cadrul reconstrucţiei Ucrainei.
Următoarea rundă a cererilor de propuneri din cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) va permite sprijinirea proiectelor de îmbunătăţire a legăturilor de transport cu Ucraina, inclusiv pentru conexiunile feroviare şi terminalele feroviar-rutiere.
În acest context, Comisia a adoptat astăzi o decizie în vederea semnării unui acord la nivel înalt cu Ucraina, prin care se actualizează hărţile pentru reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T), ca parte a politicii Comisiei de extindere a TEN-T la ţările învecinate.