6.4 C
București
joi, 21 noiembrie, 2024

-

‹ adv ›
HomepageȘtiri AgricoleConstanţa, portul românesc providenţial pentru cerealele din Ucraina

Constanţa, portul românesc providenţial pentru cerealele din Ucraina

Nava Lady Dimine, un cerealier de 160 de metri lungime şi o capacitate de 26.000 de tone, este a doua navă care în ultimele cinci zile se pregăteşte să plece din portul Constanţa încărcat cu cereale din Ucraina, portul românesc de la Marea Neagră devenind una dintre puţinele porţi de ieşire pentru produsele agricole ucrainene, transmite AFP.

Miza este vitală pentru numeroase ţări care depind de livrările de cereale din Ucraina, ţară care înainte de război exporta pe mare până la 4,5 milioane de tone de produse agricole pe lună, adică 12% din grâu, 15% din porumb şi 50% din uleiul de floarea soarelui din întreaga lume.

În prezent, blocarea porturilor ucrainene este completă, de la cele din Marea Azov până la portul Odesa de la Marea Neagră, care în perioade normale era responsabil pentru 60% din activitatea portuară a Ucrainei.

‹ adv ›

Printre soluţiile posibile, România este candidatul ideal. Ţară membră a NATO cu ape securizate este, de asemenea, al doilea exportator de grâu din Uniunea Europeană, după Franţa, şi dispune de infrastructuri adecvate.

„Plecarea celei de a treia nave este prevăzută peste şase zile şi sperăm să accelerăm ritmul”, a declarat Viorel Panait, directorul general al Comvex, primul operator de cereale din Constanţa. „Având în vedere situaţia nefericită prin care trec vecinii noştri ucraineni, trebuie să îi ajutăm cum putem”, adaugă Viorel Panait.

Însă înainte de a ajunge în portul Constanţa, cerealele din Ucraina au de parcurs un lung drum. Mai întâi sunt încărcate în trenuri, camioane sau barje în micile porturi dunărene Reni şi Izmail, de la frontiera Ucrainei cu România.

Pentru a umple o navă cu o capacitate de 70.000 de tone, cum este cea care a plecat săptămâna trecută pentru prima dată din Constanţa încărcată cu porumb din Ucraina, este nevoie de 49 de trenuri şi tot atâtea barje sau câteva mii de camioane, cu riscul de a crea un enorm ambuteiaj pe drumurile din Constanţa, a precizat Viorel Panait.

„O adevărată bătaie de cap”, susţine directorul portului Constanţa, Florin Goidea.

Presată de nevoia de a moderniza o reţea feroviară învechită, guvernul de la Bucureşti a găsit o soluţie: reabilitarea a 95 de linii de cale ferată datând din epoca comunistă şi blocate de mai mulţi ani de sute de vagoane ruginite.

„Este un proiect cu o valoare de 200 de milioane de lei care este extrem de important deoarece va debloca traficul rutier în port şi va permite creştea stocurilor gestionate”, a subliniat Florin Goidea.

„Războiul din Ucraina este o provocare dar şi o oportunitate”, susţine directorul portului Constanţa, adăugând că în 2021 Constanţa a devenit polul european al exporturilor de cereale, devansând portul francez Le Havre.

În acest an, Florin Goidea speră că va fi depăşit traficul record de 67,5 milioane de tone înregistrat anul trecut.

‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Citește și

Cezar Gheorghe: Seceta a produs pagube de 10 miliarde de euro în ultimii patru ani

Expertul în agribusiness Cezar Gheorghe (AgriColumn) a calculat pagubele...
‹ adv ›

Barbu: Cred că va fi un an agricol foarte bun; suprafaţa afectată de secetă nu depăşeşte 200.000 hectare din 7 milioane ha însămânţate

Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, consideră că 2024 va fi un an agricol „foarte bun” chiar dacă...

Analiză: Timiş, în topul judeţelor cu potenţial agricol ridicat

Judeţul Timiş se află în topul judeţelor cu potenţial agricol ridicat, fiind primul ca suprafaţa agricolă, cu 693.034 hectare,...
‹ adv ›

Comentarii

Alte articole