Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) a încheiat prima etapă a acţiunilor de control specifice perioadei Sărbătorilor de Iarnă, desfășurate între 2 și 12 decembrie, cu un bilanț semnificativ în materie de sancțiuni și măsuri corective.
În urma verificărilor, inspectorii au aplicat 514 amenzi contravenţionale, în valoare totală de 3,605 milioane de lei, și au emis 287 de avertismente.
Peste 5.200 de unități verificate la nivel național
În cadrul acestei prime etape, ANSVSA a verificat 5.237 de unităţi înregistrate sau autorizate sanitar-veterinar, precum și 670 de mijloace de transport utilizate pentru produse alimentare.
Controalele au vizat întreg lanțul alimentar, de la producție și procesare până la depozitare și comercializare.
Totodată, autoritatea a emis 13 ordonanţe de suspendare a activităţii și patru ordonanţe de interzicere a activităţii, în cazurile în care neconformitățile identificate au impus măsuri ferme pentru protejarea consumatorilor.
Prevenirea toxiinfecțiilor alimentare și limitarea PPA, obiectivele principale
ANSVSA subliniază că scopul acestor acțiuni este dublu: prevenirea apariţiei toxiinfecţiilor alimentare, frecvente în perioadele cu consum ridicat, și limitarea răspândirii Pestei Porcine Africane (PPA) din zonele aflate sub restricție.
Un accent aparte a fost pus pe combaterea comerţului ilegal cu porcine vii, carne și produse din carne de porc provenite de la animale infectate.
Gama largă de unități controlate
Controalele oficiale au fost realizate de inspectorii Direcţiilor Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor judeţene și ai municipiului Bucureşti.
Acestea au vizat pieţe agroalimentare, abatoare şi unităţi de tranşare a cărnii, unităţi de procesare și depozitare a alimentelor de origine animală și non-animală, magazine alimentare, carmangerii și măcelării, unităţi de alimentaţie publică, precum pizzerii, unităţi de catering, cofetării și patiserii, dar și unităţi hoteliere, pensiuni turistice și depozite de legume-fructe.
Cele mai frecvente neconformități constatate
Inspectorii ANSVSA au identificat o serie de abateri recurente, printre care depozitarea și etichetarea necorespunzătoare a produselor alimentare, comercializarea acestora în condiţii improprii de igienă sau în spaţii neînregistrate sanitar-veterinar, nerespectarea programelor de autocontrol și manipularea necorespunzătoare a alimentelor.
De asemenea, au fost descoperite produse cu termen de valabilitate expirat, lipsa documentelor de conformitate sau trasabilitate, transportul alimentelor cu mijloace neautorizate și personal care nu purta echipament de protecţie.
Peste 26 de tone de produse retrase de la vânzare
Ca urmare a controalelor, au fost retrase oficial de la comercializare peste 26 de tone de produse alimentare, inclusiv fructe și legume, carne și produse din carne, lactate, pastă de mici, pește și produse de patiserie.
Valoarea totală a acestora a fost estimată la 98.436 lei, iar produsele au fost direcționate către unități de neutralizare.
ANSVSA anunță continuarea controalelor
„Vom continua acţiunile de control pe întreg teritoriul ţării, concomitent cu consilierea operatorilor pentru respectarea cerinţelor sanitare-veterinare şi de siguranţă alimentară. Acolo unde constatăm abateri, vom aplica sancţiuni ferme, astfel încât consumatorii să fie protejaţi, iar produsele puse în vânzare să fie sigure”, a declarat Alexandru Bociu, preşedintele ANSVSA.
În același timp, autoritatea face apel către consumatori să manifeste prudență în perioada sărbătorilor, să verifice etichetele, termenele de valabilitate și condițiile de păstrare ale produselor alimentare, pentru a se asigura că acestea respectă standardele de siguranță.













