3.1 C
București
luni, 2 decembrie, 2024

-

‹ adv ›
HomepageȘtiri AgricoleModificarea Legislației pentru consolidarea sistemului energetic: stocarea și tranziția verde

Modificarea Legislației pentru consolidarea sistemului energetic: stocarea și tranziția verde

România adoptă noi măsuri legislative pentru consolidarea sistemului energetic, prin sprijinirea dezvoltării infrastructurii de stocare a energiei electrice, în contextul unei tranziții accelerate către surse regenerabile. 

Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 introduce noi reguli privind dezvoltarea capacităților de stocare și adaptarea sistemului energetic la cerințele europene. 

Contextul și motivația Ordonanței

Legislația actuală vine în sprijinul obiectivelor Pactului Ecologic European, care prevede decarbonizarea economiei și reducerea dependenței de combustibili fosili.

‹ adv ›

Necesitatea unei flexibilități crescute în sistemul energetic, mai ales pentru gestionarea energiilor regenerabile variabile (precum eoliană și solară), a determinat adoptarea unor măsuri urgente pentru:

  • Instalarea capacităților de stocare a energiei electrice, cu obiective de 240 MW până în 2026.
  • Înlocuirea centralelor pe cărbune cu centrale mai eficiente și mai puțin poluante pe gaze naturale.
  • Reducerea impactului fluctuațiilor prețurilor energiei printr-un sistem mai stabil și rezilient.

Ordonanța a fost formulată pentru a elimina obstacolele juridice și financiare care împiedică dezvoltarea proiectelor de stocare și modernizare a infrastructurii.

Modificările introduse în lege

Definiții și Cadru General

Ordonanța introduce noi concepte juridice pentru clarificarea domeniului energetic, precum:

  • Furnizor de servicii de stocare: Orice entitate care administrează instalații de stocare a energiei electrice fără ca energia absorbită să fie considerată consum final.
  • Proiecte de importanță națională: Proiectele energetice strategice care contribuie la securitatea națională și tranziția verde.
  • Regim de pompaj: Activitățile prin care energia potențială este creată prin transferul apei între rezervoarele hidroenergetice.

Excepții fiscale pentru stocarea energiei

Operatorii instalațiilor de stocare sunt exceptați de la:

  • Plata contribuțiilor pentru certificatele verzi.
  • Tarifele de transport și distribuție aferente energiei stocate și reintroduse în rețea.

Aceste măsuri sunt esențiale pentru reducerea costurilor și atragerea de investiții în infrastructura de stocare.

Concesiuni și administrare

    Ministerul Energiei preia calitatea de administrator pentru acumulările hidroenergetice strategice, facilitând dezvoltarea centralelor hidroelectrice cu acumulare prin pompaj (CHEAP). Contractele de concesiune includ obligații stricte pentru întreținerea infrastructurii și respectarea normelor de mediu.

    Integrarea surselor regenerabile

      Planul de investiții susținut de Fondul pentru Modernizare prevede:

      • Instalarea a 950 MW în centrale solare și eoliene până în 2024.
      • Crearea de capacități de stocare de cel puțin 480 MW până în 2026.

      Impactul asupra sistemului energetic

      Noile măsuri vizează consolidarea securității energetice a României, în contextul instabilității geopolitice și a dependenței de importuri. Prin derogările fiscale și clarificările legislative, se așteaptă stimularea proiectelor de stocare și o mai bună integrare a surselor regenerabile.

      În același timp, prevederile adresează problemele structurale ale sistemului, precum lipsa hidrocentralelor moderne și dificultățile de a atrage investiții private.

      Integrarea unor mecanisme de stocare sezonieră va reduce pierderile energetice și va stabiliza prețurile pentru consumatori.

      Perspectiva pe termen lung

      Prin această ordonanță, România își propune să accelereze tranziția către un sistem energetic sustenabil, consolidându-și poziția pe piața energetică regională.

      Cu toate acestea, succesul implementării depinde de:

      • Alocarea eficientă a resurselor financiare.
      • Coordonarea între autoritățile centrale și operatorii privați.
      • Crearea unui cadru instituțional robust pentru monitorizarea și gestionarea proiectelor de importanță națională.

      Într-un context european tot mai orientat către sustenabilitate, aceste măsuri oferă României oportunitatea de a-și atinge obiectivele climatice și de a reduce presiunea economică asupra consumatorilor.

      Citește mai multe știri agricole accesând acest link.

      ‹ adv ›

      Comentează

      Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
      Introduceți aici numele dvs.

      Citește și

      ‹ adv ›

      Bulgaria: recolta de floarea-soarelui cu 11,5% mai mică decât în 2023

      Anul acesta, în Bulgaria s-au recoltat cu 11,5% mai puține semințe de floarea-soarelui și cu 38,8% mai puțin porumb,...

      Rusia anunță cota de export la grâu. Exportul de orz, porumb și secară – interzise

      Rusia impune restricții severe asupra exporturilor de cereale pentru a încetini inflația alimentară, care, până la sfârșitul lunii noiembrie,...
      ‹ adv ›

      Comentarii

      Alte articole