Canalul Bâstroe a fost anul acesta în centrul unei dispute între România şi Ucraina, după ce partea ucraineană a efectuat o serie de lucrări de dragare pentru a permite tranzitul navelor cu cereale destinate exportului.
La jumătatea lunii iulie 2022, ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a anunţat că partea română şi-a dat acordul pentru tranzitul navelor cu cereale din Ucraina pe braţul Chilia şi prin canalul Bâstroe, a şlepurilor şi navelor care pot face acest lucru pe adâncimi mici. La începutul acestui an însă, au apărut primele semnale privind efectuarea de către Ucraina a unor lucrări de dragare şi de adâncire a canalului, care au dus la discuţii intense, atât diplomatice, cât şi de specialitate.
Pe final de an, cu ocazia celei de-a 9-a sesiuni a Reuniunii Părţilor la Convenţia de la Espoo, s-a decis că Ucraina poate continua lucările la canal, cu condiţia respectării tuturor normelor de protecţie a mediului.
Ministrul Transporturilor anunţă că a fost informat că au început lucrări de dragare pe canalul Bâstroe
La mijlocul lunii februarie 2023, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat, într-o conferinţă de presă, că există semnale că Ucraina face lucrări de dragare a canalului Bâstroe, acest lucru putând avea impact asupra mediului şi Deltei Dunării.
O zi mai târziu, ministrul Mediului de la vremea respectivă, Barna Tanczos, declara că ministerul pe care îl conduce va împiedica toate lucrările de pe canalul Bâstroe care pot afecta biodiversitatea şi ecosistemul Deltei Dunării, în condiţiile în care nici legislaţia naţională a României, nici legislaţia ucraineană nu permit desfăşurarea unor lucrări în acea zonă.
În contextul informaţiilor care continuau să apară referitoare la dragarea canalului, Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării (ARBDD) din Tulcea semnala că nu a primit nicio solicitare pentru aprobarea unui proiect care să vizeze adâncirea şenalului navigabil al canalului Bâstroe, din Ucraina.
Directorul executiv al instituţiei, Viorica Bîscă, declara că adâncirea canalului ar presupune un proiect de amploare care ar intra pe o procedură de aprobare transfrontalieră, respectiv evaluarea impactului transfrontalier a iniţiativei asupra habitatelor din rezervaţie.
Reprezentanta ARBDD a afirmat că Ucraina are voie să facă lucrări de întreţinere a canalului, la fel cum în partea românească a Deltei se pot face lucrări de decolmatare, dar a susţinut că adâncirea şenalului navigabil ar afecta debitul Dunării pe partea românească.
Pe fondul acestei dispute iscate, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, declara, pentru Reuters, că Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea canalului Bâstroe de la Dunăre, pentru a-şi majora exporturile de alimente de la porturile sale fluviale.
El a subliniat că la mijlocul anilor ’90 canalul avea o adâncime de 6,5 metri, dar în ultimii ani Ucraina nu a efectuat operaţiuni de dragare, ceea ce a avut ca rezultat acumularea de aluviuni.
„Nu vedem nicio problemă – nu este o nouă construcţie, ci o adâncire operaţională”, a declarat Vaskov, adăugând că operaţiunile de dragare sunt menite să menţină canalul suficient de adânc pentru a permite nave cu un pescaj de până la 6,5 metri.
România cere Ucrainei aprobare pentru a verifica lucrările la canalul Bâstroe
În contextul în care informaţiile legate de adâncirea canalului continuau să apară din diverse surse, premierul Nicolae Ciucă a anunţat, în 20 februarie, că Ministerul Afacerilor Externe îi va transmite ambasadorului Ucrainei în România că autorităţile române solicită aprobare pentru verificarea lucrărilor realizate pe canalul Bâstroe.
El a adăugat că „orice excedere” de la lucrări de întreţinere pe canalul Bâstroe va fi clarificată între România şi Ucraina şi că în acest caz va fi sesizată Comisia Europeană.
Astfel, ambasadorul Ucrainei la Bucureşti, Ihor Prokopchuk, a fost invitat, din dispoziţia ministrului Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, la sediul MAE, pentru o discuţie cu secretarul de stat pentru Afaceri Strategice, Iulian Fota, context în care partea română a reiterat solicitarea „stopării imediate a tuturor lucrărilor de dragaj în cazul în care acestea nu au ca scop exclusiv întreţinerea căii de navigaţie”.
În cadrul discuţiei, partea română a solicitat părţii ucrainene să clarifice cât mai curând diferenţa de poziţionare a Ucrainei între precizările de presă conform cărora partea ucraineană nu efectuează decât lucrări de întreţinere pe canalul navigabil al Dunării, şi respectiv informaţiile publicate la data de 17 februarie de către Ministerul Comunităţilor, Teritoriilor şi Dezvoltării Infrastructurii al Ucrainei, în care se arată că pe canalul Bâstroe adâncimile de navigaţie au ajuns la 6,5 metri (de la 3,9 metri cât ar fi fost la debutul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei), se arăta într-un comunicat al MAE.
Totodată, în cadrul întâlnirii, partea română a solicitat, în regim de urgenţă, acordul părţii ucrainene pentru accesul navelor hidrografice române ale Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos în apele ucrainene ale braţului Chilia în vederea efectuării de măsurători de batimetrie, sedimentare şi de debite pe întreaga albie a braţului Chilia, care formează frontiera dintre România şi Ucraina, pentru a identifica modificările morfologice care au survenit pe braţul Chilia începând cu anul 2005.
Partea română primeşte aprobare să înceapă măsurătorile pe braţul Chilia şi canalul Bâstroe
În urma acestor discuţii, ministrul Transporturilor a anunţat că trei nave ale Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi aşteaptă acceptul pentru a face măsurători pe canalul Bâstroe.
Ambasadorul Ucrainei la Bucureşti, Ihor Prokopchuk, a informat că „este în lucru” cererea României referitoare la efectuarea măsurătorilor şi până la obţinerea acceptului sunt necesare consultări tehnice la nivel de specialişti.
Câteva zile mai târziu, Ministerul Transporturilor a anunţat că specialiştii români vor putea începe măsurătorile pe braţul Chilia şi canalul Bâstroe din data de 15 martie 2023. Totodată, sursa citată menţiona că s-a stabilit ca punct unic de contact câte un expert al fiecărei părţi, iar aceştia urmează se se întâlnească luni, 6 martie, pentru a stabili detaliile planului de efectuare a măsurătorilor pe braţul Chilia şi pe canalul Bâstroe, care sunt estimate să dureze 10 zile.
De asemenea, în urma unei întâlniri trilaterale ce a avut loc la Ismail, ucrainenii şi-au asumat să înceteze orice tip de dragaj şi au dat asigurări că, în perioada următoare, vor fi întreprinse demersurile necesare pentru a obţine acceptul Forţelor Navale ucrainene pentru ca reprezentanţii părţii române să intre şi să măsoare pe braţul Chilia şi pe canalul Bâstroe. La întâlnirea trilaterală a participat şi o delegaţie a Comisiei Europene.
Pe 9 martie, ministrul Mediului, Barna Tanczos, a anunţat că primele măsurători cu privire la debitul Dunării au fost finalizate pe Chilia şi pe secţiunile unde avem acces pe apele teritoriale ale României.
Partea ucraineană a dat un acord parţial pentru începerea măsurătorilor pe braţul Chilia (partea ucraineană), începând din 17 martie. Potrivit ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, acordul privea sectorul cuprins între km 22 şi km 116 pe acest braţ al Dunării, iar măsurătorile urmau să se desfăşoare doar pe timpul zilei.
Totodată, ministrul anunţa, câteva zile mai târziu, că partea ucraineană a propus României să realizeze propriile măsurători în ceea ce priveşte adâncimea canalului Bâstroe, acţiune la care să fie desemnat un expert român.
Luna următoare, Grindeanu semnala că Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a transmis, pe 18 aprilie, Ministerului Afacerilor Externe solicitarea de a discuta pe canalele diplomatice cu autorităţile din Ucraina să ne transfere datele măsurătorilor efectuate de experţii ucraineni pe Bâstroe.
Grindeanu a precizat că, în momentul în care vor fi primite aceste date, ele vor fi trimise altor structuri ale statului român, cum ar fi Ministerul Mediului, pentru a fi prezentate nişte concluzii. De asemenea, şeful de la Transporturi a adăugat că nu are nimic împotrivă ca interpretarea datelor de pe sectorul românesc să ajungă la ucraineni.
Preşedintele Iohannis anunţă că pe canalul Bâstroe s-au făcut lucrări de întreţinere, nu de adâncire
La finele lunii iunie, preşedintele Klaus Iohannis declara că pe canalul Bâstroe s-au făcut lucrări de întreţinere, nu de adâncire, arătând că altfel de lucrări decât cele de întreţinere nu se pot face fără să fie cooptate entităţile internaţionale care se ocupă de protejarea Deltei Dunării şi fără România.
Ministerul Mediului anunţă decizia Espoo privind înlăturarea avertismentului dat Ucraine
În 17 decembrie, Ministerul Mediului a anunţat că, la a 9-a sesiune a Reuniunii Părţilor la Convenţia de la Espoo, desfăşurată la Geneva în perioada 12-15 decembrie 2023, s-a luat decizia de a propune Comitetului de Implementare a Convenţiei, care se va reuni în februarie 2024, înlăturarea avertismentului adresat Ucrainei în 2008 pentru lucrările la canalul navigabil Bâstroe, sub condiţia ca autorităţile ucrainene să demonstreze conformitatea proiectului cu prevederile Convenţiei.
Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet, a salutat decizia, afirmând: